La venda de llibres a Catalunya ha caigut un 10% els mesos d'octubre i novembre respecte de l'any 2016. Segons el president del Gremi d'Editors, Patrici Tixis, la situació del sector "no és aliena a les circumstàncies polítiques" i, tot i la caiguda en els últims dos mesos després de la celebració del referèndum d'autodeterminació de l'1-O, l'entitat preveu tancar l'any 2017 amb un increment superior al 2%.

Tixis ha fet balanç del sector editorial català en l'acte previ a la celebració de la Nit de l'Edició i al lliurament del Premi Atlàntida a l'editor Jorge Herralde. El president de l'entitat és conscient que el sector no és independent de la situació política que afecta Catalunya i per això ha explicat que, en general, "la caiguda del consum ens ha afectat bastant". Tot i reconèixer l'afectació política al gremi, Tixis també ha estat franc i ha reconegut, en ser preguntat pel que hauria passat si no s'hagués produït el referèndum, que "potser hauria passat una altra cosa". 

D'altra banda, també ha manifestat que espera que sigui el quart any consecutiu de "creixement sostingut" per al sector editorial, després d'unes caigudes molt fortes durant la crisi econòmica, la qual va deixar descensos del 30% des de 2008, i ha considerat que el període nadalenc pot comportar un punt de "recuperació del que s'ha pogut perdre en aquests dos mesos". 

Pirateria, lectura i llibres digitals

La gran preocupació del sector editorial és la pirateria. En aquest context, Tixis ha celebrat que les dades s'hagin reduït de 390 milions de descàrregues il·legals a 374, però aquest continua essent un dels problemes més destacats del sector. El president també ha lamentat que el temps dedicat a la lectura a Catalunya sigui de 22 minuts diaris enfront dels 223 de consum televisiu. 

Per últim, Tixis ha destacat la consolidació del llibre digital en un 5% al mercat, contra el 95% del llibre en paper, i ha fet èmfasi en el paper de la subscripció a abonaments de llibres digitals —"l'Spotify dels llibres"— i els préstecs bibliotecaris de llibres digitals, amb un potencial creixement dels llibres amb àudio, ja que el mercat espanyol "té uns índexs d'utilització del podcast més alts d'Europa".