"No hi ha avenços, aquesta tardor haurem de prendre una decisió", ha sentenciat el secretari general de Junts per Catalunya, Jordi Turull, sobre les negociacions a Suïssa amb el PSOE per a la resolució del conflicte polític a Catalunya. El missatge que ja va avançar aquest dissabte a Figueres, en el primer consell nacional del partit del curs polític. Després d'una nova reunió aquesta setmana en què els de Carles Puigdemont han traslladat als socialistes el seu malestar pels "incompliments" del govern de Pedro Sánchez amb els acords que el van portar de nou a la Moncloa, Turull ha avisat aquest diumenge en una entrevista a El Periódico que el rellotge corre i ells no es quedaran de braços plegats. Els mesos vinents poden ser crucials, sosté el dirigent juntaire.
Unes declaracions després que els de Carles Puigdemont hagin avisat al PSOE que no negociarà ni donarà suport als pressupostos generals de l'Estat que presenti l'Executiu Sánchez si els socialistes no compleixen els acords que tenen pendents. Reitera Turull aquest diumenge pel citat diari: acabar "la criminalització de l'independentisme, el reconeixement nacional de Catalunya i les condicions per generar una confiança" per abordar el conflicte polític. En un context, a més, on els juntaires han contribuït a tombar diverses votacions impulsades pel govern espanyol en el Congrés. La més recent, la reforma laboral de la vicepresidenta Yolanda Díaz. Així mateix, mentre que els Puigdemont pressionen per l'aplicació de l'amnistia a tots els encausats pel procés, davant de les reticències del Tribunal Suprem. O per l'oficialitat del català a Europa, que s'enfronta a la negativa de diversos estats membres, atiats per la mà negra del PP a Europa. Amb tot, els juntaires, que mai no s'han considerat part del bloc d'investidura, amenacen de deixar caure Sánchez si no hi ha resultats tangibles dels seus acords.
Preguntat per si una eventual reunió entre el president espanyol i líder dels socialistes, Pedro Sánchez, i l'expresident català i líder de Junts, Carles Puigdemont, podria tornar a encarrilar les relacions entre les parts, Turull ha sentenciat que "no s'ha produït i ara ja és tard". "Així de clar", ha insistit el dirigent juntaire. Encara que no busquen una fotografia, diu Turull, creuen que en el seu moment aquesta reunió podria haver estat "bona", perquè "els dos lideratges dels dos projectes que han fet una aposta molt arriscada tinguessin una conversa llarga, honesta i sincera sobre aquest acord". Tanmateix, el número dos de Puigdemont al partit ha lamentat que a la Moncloa "estan molt acomplexats, pel que es pugui dir a segons quines zones de l'Estat".
En nom de Sánchez, la interlocució a Suïssa ha estat aquests mesos primer amb l'ara exsecretari d'organització Santos Cerdán, ara a presó per corrupció, i després amb l'expresident del govern espanyol José Luis Rodríguez Zapatero. Amb qui sí que s'ha vist Puigdemont també és el president de la Generalitat, Salvador Illa, quan aquest va visitar Brussel·les a principis de mes. Una reunió que Illa va emmarcar en les reunions que ha mantingut amb tots els expresidents i que el mandatari socialista va defensar com a diàleg democràtic per seguir avançant. Així mateix, des del govern espanyol van negar que hi anés en representació per facilitar la negociació de pressupostos i van afirmar que era una trobada per "seguir guanyant confiança mútua".
Si cau la cessió d'immigració a Catalunya, "no ajudarà"
Sobre l'impacte que pot tenir en les negociacions amb el PSOE l'eventual caiguda de la llei pel traspàs de competències en immigració que es votarà al Congrés dels Diputats la setmana que ve, Turull ha afirmat que "no ajudarà" en les relacions amb els socialistes. Per aprovar-se fa falta el suport de Podem, formació enfrontada amb el seu exsoci Sumar i instal·lada en l'oposició a l'Executiu de Sánchez i Yolanda Díaz des del grup mixt. Els de Ione Belarra han reiterat que consideren que es tracta d'una llei "racista" que s'ha pactat com a concessió a "un partit antiimmigració que competeix amb la ultradreta catalana". Des de Junts defensen la competència com "d'Estat" per afavorir la integració i la convivència a Catalunya, com va afirmar Puigdemont quan es va pactar l'acord amb el PSOE. Turull ha lamentat aquest diumenge que Belarra no ha volgut parlar amb ells de la qüestió i ha acusat els morats de "catalanofòbia per quatre vots".