Junts està negociant amb el PSOE el projecte de Llei de Mobilitat Sostenible que ha començat aquesta setmana al Congrés i ha plantejat introduir una disposició addicional perquè els vehicles estrangers hagin de pagar per la utilització de les vies d’alta capacitat, i que un 20% dels ingressos obtinguts es destinin al territori afectat. El partit de Carles Puigdemont creu que aquesta llei hauria de contenir algun avenç en el compliment de les directives europees sobre tarifació per l’ús de les infraestructures viàries, tot i que el govern de Pedro Sánchez ha assegurat que els espanyols no pagaran peatges per l’ús d’autovies. La Llei de Mobilitat Sostenible és una de les reformes compromeses per l'Executiu de Pedro Sánchez amb Brussel·les en el marc del Pla de Recuperació, cosa que suposa que Espanya podria perdre 10.000 milions d'euros de fons europeus si no tira endavant. Des del grup socialista es limiten a dir que estan "negociant" i que encara estan "a l'inici" de la ponència, tot i que l'objectiu del govern espanyol és que la llei entri en vigor aquest any, en compliment del seu compromís amb la Unió Europea (UE).
Proposta a l’espera del consens polític
Junts ho ha plantejat en la ponència del projecte de Llei de Mobilitat Sostenible, que ha començat a discutir aquesta setmana les 750 esmenes registrades pels diferents grups parlamentaris. El partit independentista proposa incloure al text una disposició addicional perquè "mentre no s'acorda un sistema de cofinançament de les carreteres d'altes prestacions, d'acord amb el principi europeu de pagament per ús, a l'espera del consens social i polític, s'introdueixi un pagament per ús per vinyeta digital per a vehicles estrangers que transiten per les infraestructures viàries d'alta capacitat". En la seva esmena, a què ha tingut accés EFE, Junts demana que els ingressos que es generin es distribueixin segons la titularitat de la via, de manera que es destini un 20 % del total al territori afectat, en concepte d'emissions de gasos contaminants i afectació al trànsit dels seus habitants. L'esmena de Junts recull que "aquest peatge serà proporcional, en consideració de les emissions emeses i el tipus de vehicle, tenint els vehicles elèctrics una bonificació del 20%".
Aposta per la vinyeta digital
Junts proposa que aquest pagament per part dels vehicles estrangers es realitzi a través d’una vinyeta digital, com la que ja s’utilitza en altres països on és obligatori comptar amb un permís de peatge per a circular per autopistes, autovies o determinades carreteres nacionals, i on el sistema de peatge ha estat digitalitzat per a facilitar la gestió i control del pagament. És el cas de països com Àustria, Eslovènia, Suïssa, Romania, República Txeca, Bulgària, Hongria, Eslovàquia o Moldàvia. La vinyeta digital, també coneguda com a e-vignette, és la variant moderna de la coneguda vinyeta adhesiva, i ja no està lligada al vehicle, sinó a la seva matrícula. Consisteix en una tarifa plana per temps d'ús (diària, setmanal, mensual o anual) i és el model de pagament que històricament ha defensat la Generalitat de Catalunya. Junts assenyala en la seva esmena que la implementació d'un peatge per vinyeta digital "permetrà una millor gestió del trànsit i, sobretot, que l'impacte dels vehicles estrangers i els vehicles pesants tingui un retorn al territori afectat".
La patronal Seopan, en contra
Segons afirma EFE, la patronal de les concessionàries (Seopan), que fa anys que treballa per l'articulació d'un mecanisme de pagament per ús a la xarxa de carreteres estatals, no és partidària d'aquest sistema, que considera "ineficaç" si del que es tracta és de gravar la circulació i que pagui el que contamina i el que utilitzi el vehicle. Seopan (Associació d'Empreses Constructores i Concessionàries d'Infraestructures) defensa un model de cobrament per distància, amb el qual, segons les seves dades, l'Estat s'hauria estalviat uns 5.000 milions d'euros en les últimes dues dècades. La major resposta contrària al pagament per ús de les carreteres ve de les companyies de transport de mercaderies, un dels sectors en el punt de mira de la Llei de Mobilitat Sostenible, que aposta per reduir el transport en camions i fomentar el ferroviari.
ERC dona un any al govern de Sánchez
Esquerra Republicana, per la seva part, també està d’acord a articular un mecanisme de pagament per ús a la xarxa de carreteres estatals i també ha proposat esmenes de regulació a futur del model de tarifació de les infraestructures viàries d'altes prestacions, tot i que no va tan lluny com Junts. En el seu cas, ERC vol introduir una disposició perquè, en el termini d'un any a partir de l'entrada en vigor d'aquesta llei, l'Executiu presenti un "estudi d'alternatives que analitzarà les diferents opcions viables per establir un mecanisme de finançament que permeti garantir, almenys parcialment, els fons necessaris per a un manteniment adequat i una modernització de la Xarxa de Carreteres de l'Estat, adaptant-la a l'electromobilitat i fomentant la digitalització". "El mecanisme de finançament procurarà basar-se en un sistema de pagament per ús de, almenys, les carreteres d'altes prestacions de la Xarxa de Carreteres de l'Estat, que tingui en compte criteris d'equitat territorial, seguretat viària i sostenibilitat ambiental, incloent-hi de forma prioritària descomptes als vehicles elèctrics zero emissions", assenyala la disposició que proposa.