Fa mesos que no es parla de l'ampliació del Prat després que el setembre passat el govern espanyol suspengués la inversió, després també de setmanes de discussions i malentesos entre administracions, però també dins del propi Govern d'ERC i Junts. Nous temes també relacionats amb els impactes ambientals a causa de la construcció d'infraestructures estan sobre la taula, ara principalment centrats en el projecte dels Jocs Olímpics d'Hivern. Malgrat això a les comissions del Parlament se segueix parlant i debatent sobre l'ampliació o no del Prat amb diverses associacions que els grups han proposat que intervinguin davant la Comissió de Polítiques Digitals i Territori. Aquest dimecres el torn ha estat de representants de la Gent del Fang i de l'Associació de Veïns de Gavà Mar, que han expressat arguments contra aquesta ampliació, mentre que PSC, Junts i Vox han defensat la seva ampliació. Els de Carles Puigdemont, en concret, han assegurat que l'Aeroport ha de ser intercontinental, una estructura d'estat necessària en el projecte d'un país independent.

Una vegada més doncs s'ha vist la divisió del Govern sobre aquesta qüestió. Des d'Esquerra Republicana el diputat Eugeni Villalbí ha subscrit els arguments de les plataformes que han visitat la comissió reivindicant que no cal cap ampliació. El republicà ha destacat com en un context de canvi climàtic és imprescindible parlar de topalls, tant en vols com en urbanitzacions de l'entorn metropolità, i ha reivindicat fer un abordatge integral: "No cal créixer com hem crescut fins ara, sinó que hem de pensar com créixer, i aquest creixement el podem fer fixant límits i topalls".

 

No han compartit la mateixa opinió des de Junts. La diputada Cristina Casol s'ha manifestat a favor d'un aeroport intercontinental: "Perquè volem que Catalunya sigui un nou estat d'Europa, on necessitem aquest aeroport intercontinental". Ha dit que entenen que l'Aeroport serà una estructura d'estat, i que per tant és necessari. Casol ha recordat que per molt que es parli de temes mediambientals, els vols existiran perquè la gent continua volant, i ha assegurat que l'Aeroport del Prat ha portat molts beneficis socials al país: "Ho diu tothom". Així doncs ha dit que volen augmentar la capacitat de l'Aeroport, respectant el límit de la llacuna de la Ricarda. En la seva intervenció també ha carregat amb contundència contra el model d'Aena: "No és el nostre model. És un model franquista, caduc. No és el model de gestió que volem per aquesta infraestructura".

Ampliar l'Aeroport cap al mar

Més enllà de Casol també ha volgut intervenir des de Junts Ramón Tremosa, que al llarg del temps ha compartit diverses propostes per ampliar el Prat. Ha insistit que el què defensa Junts és allargar la pista actual 250 metres que arribin fins a un camí a l'inici de la Ricarda, i ha posat damunt la taula traslladar els aiguamolls a un altre lloc, com per exemple Castelldefels, "en unes àrees abandonades que tindrien molta més capacitat". Així mateix, ha proposat ampliar l'Aeroport cap al mar, "amb pistes noves artificials", que es podrien fer "posant planxes de ferro", en una acció que ha descrit com molt barata. Ha assegurat que amb aquesta acció l'Aeroport podria duplicar tràfics de mercaderies i de passatgers sense problemes de soroll ni contaminacions rellevants.

 

Més enllà d'aquestes intervencions dels dos grups del Govern, des del PSC Jordi Terrades ha insistit en l'ampliació de l'Aeroport perquè calen vols des de Barcelona sense escala cap a Amèrica o cap a Àsia: "No es tracta de créixer per créixer. Sinó connectar-se amb les principals connexions del planeta", i ha dit que no és només pel turisme, sinó també per la internacionalització de l'economia i empreses catalanes. Des de Vox, Andrés Bello ha assegurat que l'Aeroport genera riquesa i ha alliçonat a les plataformes assistents a la Comissió: "En el seu municipi hi ha milers de persones que treballen de l'Aeroport". PP i Ciutadans no han fet acte de presència.

Al mateix temps, tant la CUP com els comuns han carregat contra el projecte d'ampliació. La cupaire Montserrat Vinyets ha lamentat que tot i l'oposició social contra el projecte, aquest encara no s'ha "posat a un calaix definitiu dels projectes sense sentit", i ha assegurat que si alguna cosa cal al món, és conservar-lo, i projectes com aquest només porten a escenaris que impactaran contra la societat actual i futura: "L'ampliació de l'Aeroport suposa un increment molt petit dels viatges, i per tant això no ho justifica. Deu ser que hi ha un altre tipus de justificació", ha deixat dit. Al seu torn Marc Parés dels comuns ha insistit que els recursos són limitats i que el creixement il·limitat no és possible: "Cal reduir emissions i buscar alternatives per moure'ns menys en avió", ha opinat. 

Créixer millor

En la seva exposició inicial Alejandro Eslava de la Gent del Fang ha assegurat que volen preservar el delta, un territori molt fràgil on hi conviuen infraestructures de transport, industrials, urbanes, agrícoles, i evidentment també els espais naturals, i ha alertat que si això conviu avui dia és gràcies a un ampli consens treballat que no s'ha de trencar: "El consens estava per delimitar el creixement de l'Aeroport, però veiem com certs poders fàctics continuen pressionant un espai molt delimitat, i és importantíssim que mantinguem la reserva natural".

 

Des de l'Associació de Veïns de Gavà Mar Juan Barberá, ha defensat millorar l'aeroport en qualitat, però no en massificació. Així, ha considerat que cal donar un millor servei a la facturació o a l'atenció al client, sigui amb la construcció d'una terminal satèl·lit o amb una millora de la T2, que considera que actualment està infrautilitzada: "Un aeroport millor és possible sense canviar la configuració actual. No cal créixer més, cal créixer millor", ha sostingut.

 

Aquest debat arriba després que la Moncloa suspengués el projecte d'ampliació, i després d'una gran manifestació contra aquesta. Malgrat això Junts i PSC van seguir defensant la inversió i van presentar a finals de setembre una proposta de resolució conjunta durant el debat de política general que instava el Govern a exigir al govern central mantenir l'acord d'inversió per ampliar el Prat. Va rebre el suport de PSC, Junts i Cs, i el vot en contra de tota la resta de partits, inclosa ERC.