Debat al Parlament sobre els decrets de Nova Planta. Una proposta de Junts, ERC, Comuns i la CUP, que s'ha presentat a tràmit aquest dimecres, planteja que la Cambra catalana presenti al Congrés dels diputats una proposició de llei per a "la derogació expressa dels decrets d'abolició dels furs dels regnes de Valencià i Aragó, i dels decrets de Nova Planta del Regne de Mallorca i el Principat de Catalunya".

La proposta situa aquesta iniciativa com un "exercici de reparació històrica i de justícia institucional", amb la derogació explícita i efectiva dels decrets de Nova Planta que van afectar els territoris històrics d'Aragó, València, Mallorca i Catalunya, i amb l'objectiu de reconèixer la continuïtat institucional d'aquests territoris com a nacionalitats i "eliminar qualsevol rastre normatiu o simbòlic d'aquella imposició".

Unitat constitucional

La proposta recorda que els decrets de Nova Planta van ser promulgats per Felip V entre els anys 1707 i 1716 i van suposar la supressió de les constitucions, institucions i sistemes jurídics propis dels antics regnes de la Corona d'Aragó: Aragó, València, Mallorca i el Principat de Catalunya. "Aquest conjunt de normes, imposades després de la derrota militar d'aquests territoris a la guerra de Successió, van representar un profund trencament en el principi de pluralitat política i jurídica que havia caracteritzat la monarquia hispànica fins aquell moment", argumenta. El text recorda que aquests decrets van instaurar un "règim uniformitzador de caràcter absolutista i centralitzador, que va substituir les institucions pròpies, incloent-hi el dret, per un model administratiu castellanitzat, alineat amb els interessos de la dinastia borbònica". Aquesta situació no només va representar la pèrdua de drets col·lectius i llibertats nacionals, sinó també una negació simbòlica i material de la identitat política i cultural dels territoris afectats.

Test 24. El Decret borbonic de la Nova Planta. Portada de la Nova Planta imposada a Catalunya. Font Viquipèdia
Portada del decret de Nova Planta imposat a Catalunya. Font Viquipèdia

El text recorda que la Constitució va reconèixer el caràcter històric d'algunes nacionalitats i un cert autogovern, però només va derogar explícitament l'abolició del règim foral del País Basc i Navarra, sense cap referència als decrets de Nova Planta "ni a la seva vigència residual com a fonament simbòlic i jurídic de la unitat constitucional espanyola basada en la uniformitat".

Article únic

El text té un article únic, en el qual s'especifica que els decrets a derogar són del de 29 de juny de 1707 en tot el que afecta les actuals nacionalitats històriques valenciana i aragonesa, "successores institucionalment dels històrics regnes de València i Aragó"; el Decret de Nova Planta de 28 de novembre de 1715, respecte de l'històric Regne de Mallorca; i el Decret de Nova Planta del Principal de Catalunya, de 16 de gener de 1716.

El text també preveu que l'Estat comuniqui oficialment la derogació als parlaments i governs de les comunitats autònomes afectades i que es promogui una declaració institucional de caràcter commemoratiu com a acte simbòlic de restitució de la memòria històrica i jurídica.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!