Dos dies després dels grans aiguats a les Terres de l'Ebre, concretament a la comarca del Montsià, la gestió que en va fer el Govern de la Generalitat continua portant cua. Després que ahir Carles Puigdemont o Esquerra Republicana critiquessin que el president, Salvador Illa, fos durant les primeres hores de la jornada a Madrid, on va seguir la desfilada militar en motiu del dia de la Hispanitat i després va participar en la recepció que ofereix Felip VI al Palau Reial de Madrid, aquest dimarts Junts per Catalunya ha anunciat que ha demanat la compareixença de fins a quatre alts càrrecs perquè expliquin les "disfuncions" del Govern durant la jornada de diumenge. Són les conselleres de l'Interior, Núria Parlon, i de Territori, Sílvia Paneque, i també els directors generals de Protecció Civil, Marta Cassany; i el director general de l'ACA, Josep Lluís Armenter. 

"Volem saber les raons de les disfuncions del Govern, des del retard de les alertes fins a la feina que ha fet l'ACA en els últims mesos, per saber si ha donat complient al mandat parlamentari sobre la revisió de zones inundables", ha explicat la portaveu de Junts a la cabra catalana, Mònica Sales, tot recordant que fa 9 mesos, en un ple monogràfic sobre emergències que es va celebrar a proposta seva, la cabra va avalar revisar els punts inundables, especialment els de les zones més vulnerables i que l'ACA posés en marxa accions de neteja de barrancs i d'altres espais on fos necessari per ajudar als municipis: "Fa nou mesos d'això i volem saber que ha fet el Govern", ha afegit Sales, que ha subratllat la importància de complir amb el mandat parlamentari.  La juntaire també ha volgut traslladar el focus sobre una possible revisió del sistema d'alertes, criticant que les primeres no s'enviessin al Montsià fins a les 17:00 "quan ja feia hores que plovia i que alguns barrancs anaven desbordats", i també que hi hagués persones que no la van rebre malgrat trobar-se en municipis on les pluges eren torrencials i podien posar en risc la seva vida: "El sistema d'alertes diumenge no va funcionar bé", ha resolt. 

Un acord vigent però amb decisions a prendre 

Durant la roda de premsa, el principal partit de l'oposició ha advertit que el debat de política general que va tenir lloc la setmana passada al Parlament va servir per "constatar" la debilitat del Govern de Salvador Illa, que no va poder aprovar una de les seves grans propostes en matèria d'habitatge, i també la seva doble vessant: per un costat, votant amb PP i Vox en contra de determinades propostes i amb ERC i els comuns en contra d'altres, com la reducció de l'IRPF. Entre les propostes a les quals es van oposar els d'Illa hi havia l'acord de Brussel·les i si bé Sales ha advertit que aquest, per Junts, continua vigent, el partit haurà de prendre una sèrie de decisions després de la negativa del PSC al referèndum, sense posar-hi data: "Els òrgans del partit prendran les decisions oportunes i les comunicarem. Però no podem continuar d'aquesta manera, amb el doble discurs a Suïssa i al Parlament", ha resolt. 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!