Dit i fet. Junts per Catalunya porta fins a les últimes conseqüències la seva oposició a la reducció de la jornada laboral fins a les 37 hores i mitja setmanals i ha registrat una esmena a la totalitat de devolució a la llei impulsada per Yolanda Díaz. Fa mesos i setmanes que els juntaires van avisar que rebutjaven de soca-real la iniciativa promoguda per Sumar i avui, que tanca el termini, la formació capitanejada per Míriam Nogueras ha segellat l’esmena a la totalitat contra el projecte de llei que va aprovar el Consell de Ministres el 6 de maig. “S’ha deixat absolutament de costat la petita i mitjana empresa, la classe mitjana catalana i els treballadors de Catalunya”, ha lamentat la portaveu de Junts al Congrés aquest matí en una entrevista a Las Mañanas de RNE, on també ha denunciat que la norma “s’ha fet només amb els sindicats espanyols”. El text de l’esmena a la totalitat argumenta que la “viabilitat de les pimes” es pot veure “greument perjudicada” per aquesta “imposició rígida de la reducció de la jornada” i adverteix que, “en lloc de fomentar la creació d’ocupació”, pot acabar traduint-se en una “destrucció de llocs de treball”.
📝 Junts es desmarca de Yolanda Díaz i tanca la porta negociar la reducció de la jornada laboral
Junts al·lega que els “mecanismes per ajustar els temps per treballar millor” s’han d’establir en el marc dels convenis col·lectius i avisa que “fiar la solució de les mancances” del mercat laboral a la reducció per llei de la jornada laboral “pot comportar l’efecte contrari al desitjat”. “L’impacte de la imposició per llei de la reducció de la jornada laboral serà desigual tant sectorialment com territorialment i on majors dificultats generarà serà a la micro, la petita i la mitjana empresa”, afegeix el text. Finalment, els juntaires insten el govern espanyol a “obrir un procés de diàleg social real i rigorós” que “permeti avaluar totes les implicacions d’una reforma d’aquesta envergadura” i el convida, si de cas, a presentar una nova proposta “basada en la flexibilitat i amb un enfocament equilibrat i gradual que doni resposta a les diferents realitats”.
El pas que ha fet Junts no implica el naufragi automàtic de la iniciativa. En les pròximes setmanes, la iniciativa s’haurà de sotmetre al debat de totalitat al ple del Congrés, que discutirà i votarà les esmenes a la totalitat que s’hagin registrat. Si el PP i Vox se sumen a la negativa expressada per Junts, serà aleshores quan, efectivament, la iniciativa acabarà morint i el Congrés frenarà la iniciativa insígnia de Sumar aquesta legislatura. Fa una setmana, Míriam Nogueras va denunciar en una entrevista a Catalunya Ràdio que els diputats de Junts estan rebent “una pressió, un xantatge i uns atacs bestials” per part dels sindicats espanyols i va relatar que els diputats de la formació tenen els correus electrònics “saturats” de rebre spamming.
“S’ha negociat només amb el lobby sindical espanyol”
Fa un mes, després que Yolanda Díaz manifestés que hi havia “marge” per a la negociació, Míriam Nogueras va lamentar que no havia estat possible: “Nosaltres vam proposar fer una negociació abans que s’aprovés el text i ens vam trobar la porta tancada. Els que no han volgut negociar són ells”, va dir en una breu compareixença davant dels mitjans de comunicació. La portaveu de Junts al Congrés va denunciar que la proposta “s’ha negociat només amb el lobby sindical espanyol”, “colla els de sempre” i “posa en risc molts llocs de treball”. Fonts de la formació eren altament crítiques amb el text: “És infumable i inacceptable. Han aprovat la llei per tenir un titular, però la realitat és molt diferent”, al·legaven. “Han fet una llei que saben que nosaltres no podem acceptar de cap manera. No es pot canviar res perquè no podem acceptar cap punt”, verbalitzen les mateixes veus.
Reunions de Puigdemont amb PIMEC i CECOT
Fa uns mesos, l’empresariat va reunir-se amb el president de Junts, Carles Puigdemont, a Waterloo per traslladar-li l’oposició a la reducció de la jornada laboral. A més, Junts va celebrar una sessió de treball amb diputats de la formació i representants empresarials de diferents sectors de la patronal catalana. L’abril el president de PIMEC, Antoni Cañete, va traslladar-li la preocupació de les petites i mitjanes empreses davant una mesura que considera “desconnectada de la realitat empresarial i de les necessitats del país, amb dèficits clars al mercat de treball”. Segons el president de PIMEC, la mesura podria comportar un increment insostenible dels costos, especialment per a les microempreses i els sectors més vulnerables.
Dos mesos abans, el president de CECOT, Xavier Panés, havia alertat que la mesura impulsada pel govern espanyol pot posar en risc la viabilitat de moltes empreses si no es negocia dins del marc del diàleg social. Va defensar que la reducció d’hores no millorarà la productivitat ni la competitivitat de les empreses, però sí que n’augmentarà els costos laborals. “No es pot imposar una mesura, fora del marc del diàleg social, que afecta directament empreses i treballadors. I menys quan l’afectació a autònoms i pimes és d’una magnitud que no és comparable ni amb el sector públic, ni amb les grans empreses”, va esgrimir. A la reunió, també van assistir dirigents de Comertia, Retailcat i Autcat.
Converses entre Junts i el govern espanyol des del febrer
Va ser el 14 de febrer quan el secretari general de Junts, Jordi Turull, va anunciar que havien començat a negociar amb el govern espanyol la reducció de la jornada laboral, malgrat que va reconèixer que estaven “més a prop del no que de validar la llei” al·legant que era un “tret al peu de la negociació col·lectiva”, que s’havia plantejat “sense calcular-ne els efectes” i que és perjudicial per a les petites i mitjanes empreses. “Estem més en la línia de millorar els salaris dels catalans que en la línia de treballar menys”, va sostenir.
Tot i aquesta advertència, Yolanda Díaz es va mostrar convençuda que Junts acabaria avalant la reducció de la jornada. “A Catalunya, la productivitat per hora treballada és 4,5 punts per sobre de la mitjana d’Espanya, vostès fan les coses millor. Les empreses catalanes són modernes, miren a Europa. Va d’això, de treballar menys”, va verbalitzar. Ara bé, Jordi Turull va tornar a la càrrega i va reiterar que no hi donarien suport si el govern espanyol no s’obria a introduir canvis a la proposta. “Si no vol modificar una coma de la proposta que ha fet, el no de Junts el té assegurat”, va deixar clar. I ara han fet el pas.