El rei Joan Carles I va introduir durant anys sumes de milers d'euros en efectiu a Espanya per l'aeroport de Barajas. Segons una informació d'El Confidencial, l'emèrit va utilitzar un dels testaferros que sabia que amagava els 64,8 milions d'euros de l'Aràbia Saudita en un compte de Suïssa, l'advocat Dante Canonica, perquè li portés fons d'aquest dipòsit fins al Palau de la Zarzuela, segons revelen documents de la investigació del diari.

Feixos de diners sense cap alarma

El sistema hauria permès a la família reial gaudir fàcilment a Espanya de la fortuna no declarada que el monarca tenia a l'estranger. Els diners va entrar en feixos de bitllets pels controls de l'aeroport de Madrid sense que saltés cap alarma, ja que no consta que ni una de sola de les remeses transportades per Canonica fos declarada a l'Agència Tributària, malgrat que la normativa fiscal prohibeix introduir més de 10.000 euros en efectiu des de Suïssa o qualsevol altre país no membre de la Unió Europea. El testaferro del rei emèrit sempre va superar àmpliament aquesta xifra en els seus viatges -van oscil·lar a l'entorn dels 200.000 euros i alguns van arribar fins i tot als 300.000-, com demostren els registres del compte 505523, controlada per una societat instrumental panamenya, Lucum Foundation.

Una mecànica senzilla

La mecànica era senzilla. Canonica anava a les oficines de Mirabaud a Ginebra per retirar els fons que Joan Carles I necessitava en aquell moment i després es traslladava a Madrid per lliurar-li els bitllets a la mà. La majoria de vegades, feia el viatge d'anada i tornada el mateix dia. Els lliuraments quedaven anotats en un sistema comptable intern molt rudimentari.

Canonica donava els diners al rei i aquest firmava un rebut sense capçalera, només amb la data i l'import del reintegrament, per deixar constància de la transacció. En d'altres ocasions, es va encarregar presumptament de portar els diners el soci de Canonica, el també suís Arturo Fasana, un gestor financer que va jugar igualment un paper clau en la creació de l'estructura offshore del monarca.

En general, Canonica es traslladava a Madrid cada dos mesos, però hi va haver fases en què va ser reclamat per la Zarzuela cada setmana.

Entrades durant quatre anys

Les operacions es van fer entre 2008 i 2012, el període en què va estar en funcionament el dipòsit. El 8 de febrer de 2012, el testaferro del monarca va pujar a l'aeroport de Ginebra a un avió d'Iberia que es va enlairar a les 8.15 h i va aterrar a la capital d'Espanya a les 10.25 h. Després de reunir-se amb el rei en la seva residència oficial, Canonica va fer el camí de tornada. A les 16 h va agafar un altre vol d'Iberia i va arribar a la seva ciutat d'origen dues hores després. I així els tres anys següents.

L'històric d'operacions del compte 505523 del banc Mirabaud acredita aquesta entrada contínua de diner negre a Espanya.

T'ha fet servei aquest article? Per seguir garantint una informació compromesa, valenta i rigorosa, necessitem el teu suport. La nostra independència també depèn de tu.
Subscriu-te a ElNacional.cat