La defensa del president d’Òmnium Cultural, Jordi Cuixart, ha demanat al Tribunal Suprem que expulsi el partit polític Vox de l’acusació popular. En l’escrit presentat, la defensa al·lega que Vox fa un ús fraudulent d’una institució com és l’acusació popular pensada per tal que el poble participi en l’administració de justícia i no per fer propaganda electoral com fa aquesta formació d’extrema dreta.

La defensa de Jordi Cuixart posa de relleu que els principis fundacionals de Vox plasmats al seu programa electoral van en contra de multitud de tractats internacionals de defensa dels drets humans i contra la discriminació subscrits també per l’estat espanyol. Per tot plegat, demana al Tribunal que expulsi Vox de l’acusació popular abans d’entrar en la fase d’acusació.

"Després de la publicació del seu programa electoral i del discurs desenvolupat durant l’acte celebrat a Vistalegre el passat 7 d’octubre, s’ha fet encara més evident que aquest partit polític està fent un ús fraudulent i partidista de l’acusació popular en el procediment penal. L’únic i veritable objectiu que Vox persegueix, tal com s’argumenta en l’escrit presentat, és electoralista: disposar d’un altaveu mediàtic des de la sala on se celebri el judici oral per difondre el seu ideari", han expressat en un comunicat.

Arribats a aquest punt, els advocats recorden en el seu escrit que l’ideari fundacional de Vox vulnera diversos articles de la Constitució espanyola, ja que nega els drets de les autonomies i els drets nacionals dels pobles de l’Estat espanyol, entre d’altres. La petició de la defensa té precedents i està fonamentada en dret vigent, i no oblida que defensa al president d’Òmnium Cultural, una entitat compromesa des de la seva fundació amb la cohesió social i amb la lluita contra qualsevol tipus de discriminació.

Òmnium acusa el Govern espanyol d'anar "de la mà" de Vox

Més tard, el vicepresident d'Òmnium Cultural, Marcel Mauri, ha exigit aquest dijous al govern espanyol que insti la Fiscalia a retirar "totes les acusacions falses sobre els presos polítics", perquè si no, ha argumentat, "voldrà dir que segueix anant de la mà de l'extrema dreta, del partit de Vox". Mauri ha assenyalat que fan aquesta petició el dia que el govern espanyol "ha demostrat com controla els tempos i els continguts d'allò que diu i fa la justícia espanyola", amb referència a les declaracions de la seva vicepresidenta, Carmen Calvo, que ha avançat aquest matí que l'Advocacia de l'Estat i la Fiscalia donarien a conèixer les qualificacions del cas sobre l'1-O entorn del 2 de novembre i poques hores després ha transcendit que el Tribunal Suprem tancava la instrucció del procés i obria judici oral.

En una atenció als mitjans de comunicació aquest dijous a la tarda, Mauri ha defensat que el que demanen al govern espanyol és una "qüestió política" i que la llei del Ministeri Fiscal permet a l'executiu "actuar d'aquesta manera". "No fer-ho implica la manca de voluntat de solucionar el conflicte que tenim sobre la taula", ha afirmat. El vicepresident d'Òmnium ha assenyalat que el govern espanyol "encara" té uns dies de marge per "revisar aquesta actitud que malauradament és la mateixa que la que va mantenir el PP". Mauri ha insistit que les declaracions de Calvo demostren que el govern espanyol "incideix clarament sobre el comportament de la justícia" i ha afegit que això ha passat "en moltes ocasions en aquests últims 40 anys de democràcia". 

D'altra banda, preguntat sobre les mobilitzacions de l'ANC de dissabte per demanar que es publiqui la declaració d'independència al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC), Mauri ha resolt que li sembla "molt bé tot el que fan els companys de l'ANC".