Nou episodi de discriminació per parlar català. Segons ha denunciat la Plataforma per la Llengua, els fets es van produir el passat mes de febrer a la comissaria de la Policia Nacional de Girona. Allà, uns agents han intimidat una persona catalanoparlant que es negava a renunciar als seus drets lingüístics. 

Per aquest motiu, l'entitat ha presentat una denúncia a la subdelegació del govern espanyol de Girona perquè se sancioni els responsables, que van incomplir el deure de garantir l'atenció en català. 

Va enregistrar la conversa

Tal com han indicat en un comunicat, el ciutadà de Banyoles es disposava a renovar el DNI a la comissaria de la Policia Nacional de Girona. 

El conflicte va començar quan l'afectat es va adreçar als funcionaris públics de l'oficina d'expedició de DNI i passaports. "Des del primer moment, els agents que el van atendre no van mostrar cap predisposició a entendre'l en català ni a garantir-li el dret, legalment reconegut, de ser atès en aquesta llengua", relata l'ONG. De fet, van arribar a dir frases intimidatòries com "las órdenes de un policía las tienes que cumplir" o "háblame en castellano, yo hablo en este idioma, el de la bandera".

 

Un veí de Banyoles grava un policia dient: “Háblame en castellano, yo hablo el idioma de la bandera” / Plataforma per la Llengua

Davant els fets, va decidir enregistrar la conversa amb el mòbil. Ara, la gravació s'ha fet pública, i es demostra com els agents van incomplir el deure de garantir-li l'atenció en català i van intentar obligar-lo a parlar castellà.

Per la Plataforma, aquesta prova pot ser rellevant per al desenvolupament de la denúncia en nom del ciutadà contra els responsables de la comissaria.

Dret a l'atenció en català

Segons indica la llei de l'estatut bàsic de l'empleat públic, els funcionaris estan obligats a garantir l'atenció en català, no només a Catalunya, sinó també al País Valencià i a les Illes Balears.

A més, la llei de política lingüística catalana assegura que tothom qui ho desitgi "té dret a relacionar-se i a ser atès en català a l'administració, tant oralment com per escrit".

Pel que sembla, i així ho apunten des de la Plataforma, semblava que un dels policies podia entendre el català, però l'agent amb qui parlava el va ignorar i, per tal que desistís, li va dir que un traductor tardaria dues hores a arribar.

D'altra banda, durant la conversa, un dels policies li va retreure que parlés català amb algú que se li adreçava en castellà. En aquest sentit, va argumentar que era una falta de respecte i el va acusar de crear un conflicte expressament

La Plataforma demana obrir un procediment sancionador

Després dels fets, el veí de Banyoles es va adreçar a la Plataforma per la Llengua. L'entitat va decidir, llavors, presentar una denúncia administrativa a la subdelegació del govern espanyol de Girona. En aquesta denúncia, l'entitat demana que el subdelegat del govern espanyol, Albert Bramon, comuniqui formalment els fets a la comissaria per tal que es recordi als treballadors l'obligació de respectar els drets lingüístics dels catalanoparlants

A més, es demana que s'investiguin els fets i s'identifiquin les persones responsables per tal d'obrir un procediment sancionador d'acord amb l'estatut bàsic de l'empleat públic o la llei del règim disciplinari de la Policia Nacional. Amb aquest objectiu, la Plataforma per la Llengua posarà a disposició de la Subdelegació la gravació de mòbil feta pel veí, que pot ser una prova determinant en la resolució del cas.

 

Imatge principal, comissaria de la Policia Nacional de Girona / ACN