Mentre el trencaclosques dels pressupostos continua sense solucionar-se, interrogants sobre el nou model de finançament veuen la llum. El grup d’experts encarregat d’assessorar el Govern sobre el nou model de finançament singular per a Catalunya s’ha reunit fins a 38 vegades des de la seva constitució, però no ha analitzat el model de concert econòmic. Així ho ha confirmat la consellera d’Economia i Finances, Alícia Romero, en una resposta parlamentària a preguntes formulades per Junts per Catalunya. Segons explica la consellera, l’objectiu principal del grup és assessorar el Departament d’Economia i Finances en el disseny i la implementació del nou model de finançament previst en l’acord d’investidura del president Salvador Illa. El grup, presidit per Martí Carnicer, es va constituir el 29 d’octubre del 2024 i està previst que continuï actiu fins que el nou sistema estigui plenament implementat.
Romero detalla que la seva tasca no es pot considerar finalitzada i que els treballs continuen en marxa, ja que el nou model encara no s'ha implementat -de fet, ni tant sols ha passat pel Congrés-. Entre les seves funcions hi ha el d'assessorar el departament en tots els aspectes necessaris per definir el nou model, desenvolupar els treballs per fer-lo possible i aportar coneixement sobre altres sistemes de finançament subestatal, especialment aquells amb algun tipus de singularitat. També tenen la funció d’assessorar el departament sobre qualsevol qüestió relacionada amb el procés de disseny del nou sistema.
Malgrat això, el Govern ha descartat estudiar el concert econòmic, el model de finançament vigent al País Basc i Navarra i que exigeix Junts per Catalunya. Segons la resposta de la consellera, l’executiu català entén que aquest sistema “no és solidari” i, per aquest motiu, no ha estat objecte d’anàlisi per part del grup d’experts. Les propostes en què treballa aquest organisme parteixen del contingut de l’acord polític signat l’agost del 2024 entre el PSC i ERC per facilitar la investidura d’Illa. Entre altres elements, aquest acord preveu que el nou model incorpori una aportació explícita a la solidaritat entre territoris, que s’hauria de reflectir de "manera transparent".
Els membres tenen dret a percebre indemnitzacions pel servei
Pel que fa al funcionament del grup, la consellera explica que els seus membres tenen dret a percebre indemnitzacions per raó de servei. Aquestes compensacions econòmiques, però, tenen un límit: en cap cas poden superar l’import del salari mínim interprofessional en còmput anual per a cada membre. Concretament, segons l'Acord de Govern, cada membre del grup d'experts rep 500 euros per "les tasques desenvolupades en concepte d'informe, tant verbal com escrit, que es porti a terme en cadascuna de les reunions que el grup realitzi". A més, el president té un increment del 20%. El grup també ha mantingut contactes directes amb el Govern. A banda de la reunió constitutiva amb el president de la Generalitat, Salvador Illa, els experts s’han trobat en diverses ocasions amb la consellera d’Economia i Finances per abordar els avenços dels treballs.
La resposta de Romero arriba després de les preguntes registrades per Junts, que demanaven conèixer el funcionament del grup d’experts i quins models de finançament s’estaven analitzant en el marc del debat sobre el nou sistema per a Catalunya.
Els experts
Al grup d'experts, dirigit per Martí Carnicer, que ha estat secretari general del Departament d'Economia i Finances de la Generalitat, diputat del Parlament i alcalde del Vendrell, també hi ha Maite Vilalta Ferrer, professora titular d'Hisenda Pública a la UB i membre de l'Institut d'Economia de Barcelona. També formen part del grup Vicent Soler Marco, doctor en Economia per la Universitat de València i Research Scholar a la London School of Economics i exconseller d'Hisenda i Model Econòmic a la Generalitat Valenciana, Alex Esteller Moré, doctor en Economia per la Universitat de Barcelona, professor titular de la UB, Marta Espasa Queralt, doctora en Economia per la UB, que ha estat membre de diversos grups d’experts per a l’elaboració de la balança fiscal de Catalunya i secretària d'Hisenda, Joan Ramon Rovira Homs, doctor en Economia per la Universitat de Manchester i cap del Gabinet d’Estudis Econòmics i d’Infraestructures de la Cambra de Comerç de Barcelona, i Jesús Ruiz-Huerta Carbonell, catedràtic d'Economia Aplicada per la Universitat Rey Juan Carlos de Madrid i consultor de la UE i de la Comissió Econòmica per a Amèrica Llatina i el Carib (CEPAL).
