L'ordinalitat i el compromís que Catalunya recapti i gestioni l'IRPF a partir del 2028 ha d'estar present al text de l'acord de finançament que plantegi el govern espanyol, "d'una manera o altra" i "més enllà d'on" aparegui. Aquesta és l'aspiració del Govern de la Generalitat, que negocia amb la vicepresidenta i ministra d'Hisenda, María Jesús Montero, la proposta sobre finançament que el govern espanyol vol portar al Consell de Política Fiscal i Financera (CPFF). La qüestió del lloc on apareix l'ordinalitat no és menor atès que a l'acord sobre el finançament singular signat a la Comissió Bilateral Generalitat-Estat del passat 14 de juliol, aquest concepte apareix, com a declaració de principis al preàmbul, però no com a compromís a l'articulat.

La portaveu ha celebrat que Montero assegurés aquest dilluns a Barcelona que portarà la proposta al Consell de Política Fiscal i Financera abans d'abandonar el ministeri per encapçalar la candidatura del PSOE a Andalusia. Ha assegurat que aquest anunci acaba amb les veus que apuntaven a la voluntat de la vicepresidenta de frenar la proposta. Això no obstant, ha evitat entrar en més concrecions sobre el contingut de l'acord i s'ha limitat a expressar la confiança que es concreti "tan aviat com es pugui".

Paneque s'ha remès al text aprovat a la comissió bilateral per assegurar que "d'una o altra manera ha d'estar present, tant que el nivell de generació de recursos i d'arribada sigui proporcional en forma de criteris d'ordinalitat com la recaptació i gestió de l'IRPF en la seva totalitat". "Tant l'ordinalitat com la gestió de l'IRPF en la seva totalitat són qüestions que més enllà d'on [aparegui] la paraula han d'estar recollides en aquest acord, perquè són qüestions fonamentals per al Govern recollides a l'acord d'investidura també, però sobretot per comptar amb els recursos necessaris per poder desplegar les polítiques que necessitem", ha assegurat la portaveu.

De fet, a parer de la portaveu, l'ordinalitat i la necessitat de prioritzar recursos queda recollit "des del primer moment" en l'acord tancat a la Bilateral igual com en el pacte d'investidura amb ERC. "El marc de negociació i l'objectiu és compartit", ha assegurat.

La consellera ha subratllat la vinculació que hi ha entre aquest acord i la possibilitat d'aprovar uns nous pressupostos i ha insistit que el Govern segueix sense calendari per a la presentació del projecte al Parlament ni per començar les converses amb ERC i Comuns.

En qualsevol cas, ha insistit, com ja va apuntar dimarts passat que el Govern ja té assumit que serà "difícil" que l'1 de gener pugui tenir els pressupostos aprovats, i ha reiterat que la voluntat de l'executiu és tenir un bon acord de finançament i uns bons comptes per a l'any vinent. "Prioritzem el contingut i la bondat de l'acord respecte al calendari", ha reblat.

La redacció d'ElNacional.cat està treballant per ampliar aquesta informació. Per llegir l'última hora de la notícia, actualitza la pàgina.