Traient pit. El ministre de Transports, Óscar Puente, ha visitat aquest divendres les instal·lacions de la factoria d'Alstom a Santa Perpètua de Mogoda, on s'estan fabricant els nous trens Coradia Max pensats per a substituir de manera progressiva les unitats que actualment circulen a les línies de Rodalies. La cita l'ha aprofitada el membre del govern espanyol per fotografiar-se amb la primera unitat de la gamma, que es preveu que entri en funcionament l'any que ve, tant a Rodalies com a les altres línies que actualment opera Renfe arreu de l'Estat. Tot plegat, en plena crisi de reputació que està patint l'operadora a Catalunya per les continuades incidències i retards que han de patir diàriament milers d'usuaris.

De fet, al llarg del 2022 va registrar-se la brutal estadística de 284 dies amb alguna incidència greu a les vies, cosa que suposaria que en 4 de cada 5 dies de l'any va haver-hi problemes en un o diversos punts de la xarxa. No només això, sinó que aquell any va haver-hi un total de 17.667 trens de Rodalies afectats per retards, provocant una pèrdua de temps i un inconvenient greu per a milions de passatgers. Just aquest divendres s'ha fet pública la notícia de l'Alèxia Amat, una tarragonina que ha anat acumulant problemes amb els trens fins al punt que ha acabat perdent la feina per arribar-hi tard massa cops.

Els nous trens, en fase de prova

Els nous trens tenen sis vagons, dos dels quals de doble pis, i tenen capacitat per acollir uns 900 passatgers. Són d'alta capacitat perquè poden dur més passatgers per hora que els que actualment hi ha en funcionament al gruix de la xarxa ferroviària catalana i estatal. D'aquesta manera, el govern espanyol confia poder millorar l'eficiència del servei de Rodalies. "Els trens tenen sis cotxes i fan una llargada de 100 metres en total, amb 12 portes per cada costat que són més amples i permeten fer un canvi dels passatgers que entren i els que surten de forma més eficient i ràpida", ha detallat el responsable del projecte, Miguel Ángel Martín. Els nous trens estan preparats per circular en doble composició, de manera que en hora punta es preveuen capacitats de fins a 1.800 persones, i es preveu més espai per a bicicletes i cotxets infantils, endolls USB i connexió wifi.

nous trens rodalies renfe ACN
Els nous trens de Rodalies / Foto: ACN

Aquest és l'encàrrec més gran que ha fet mai Renfe, amb 201 trens, 101 dels quals es destinaran al servei ferroviari de Catalunya. Ara, la factoria d'Alstom es prepara per iniciar les proves dels nous trens. La previsió de l'empresa és que durant tot el 2024 els trens puguin superar el procés de proves i homologació. "El procés de proves és complex, primer s'han de fer al centre industrial i després es trasllada a les vies per completar els assajos dinàmics", ha destacat Martín. Si es manté el calendari, els càlculs situen l'any 2025 per l'entrada en funcionament dels primers combois, que es preveu que puguin lliurar-se amb una dinàmica mitjana d'entre tres i quatre unitats mensuals.