El missatge que volia traslladar aquest dimarts Pedro Sánchez era clar: ha assumit que Junts per Catalunya no feia broma quan va anunciar la seva ruptura amb el PSOE i ara —un mes més tard— gesticula per intentar reconduir la relació amb els independentistes. Ho ha fet anunciat el compliment d’una bateria d’acords pendents amb el partit de Carles Puigdemont. Però el president socialista va a les palpentes. Així ho admeten fonts del govern espanyol. “No sabem si hi ha aigua a la piscina”, assenyalen des de la sala de màquines de la Moncloa, que asseguren que Sánchez ha fet aquest moviment de fitxa sense assegurar-se prèviament que seria ben rebut per Junts.
El president del govern espanyol ha encetat la jornada amb dues entrevistes a Rac1 i 2Cat i ha anat al gra. Ha "assumit" en primera persona els "incompliments i endarreriments" que el PSOE arrossega amb Junts i ha anunciat una llista d'imminents compliments. A continuació, el Consell de Ministres ha aprovat un decret llei per facilitar i flexibilitzar les inversions financerament sostenibles dels ens locals i els ajuntaments, així com ampliar el termini per a la digitalització dels processos de facturació de les empreses, i s’ha retornat a la Generalitat la gestió de l'oferta pública d'ocupació, una competència que ja va estar en mans de Catalunya entre 2007 i 2013. La setmana que ve, l'executiu aprovarà la creació d'una partida que ajudi els propietaris davant dels impagaments per part de joves o famílies vulnerables. Sánchez també s’ha compromès a publicar les balances fiscals i ha reivindicat que la llei contra la multireincidència registrada per Junts ja encara la seva fase final al Congrés.
Ni rastre d’avenços, però, en les carpetes més importants: aplicació total de la llei d'amnistia, delegació de les competències en immigració i oficialitat del català a la Unió Europea. Fonts del govern espanyol justifiquen que aquest dimarts “l’important no eren les mesures, sinó el missatge”. I el missatge era traslladar la voluntat d’entrar en una “segona part de la legislatura”.
Un missatge d’apropament contraposat a la bel·ligerància de Feijóo amb Junts
En privat, l’equip de Sánchez també contraposa la seva proposta d’apropament —el president del govern espanyol només ha dedicat floretes i bones paraules per als independentistes— amb el missatge de “menyspreu” d’Alberto Núñez Feijóo dels darrers dies. El líder del PP va instar l’empresariat català a convèncer el partit de Puigdemont de sumar-se a una moció de censura i després, entre milers d’espanyolistes, va pronunciar un dur discurs en el qual renyava Junts i PNB per haver-se aliat amb Sánchez. “Cal preguntar-los fins a on arribaran empassant-se la corrupció socialista”, rematava l’endemà el secretari general dels populars, Miguel Tellado.
Junts critica els “esprints d’última hora”: “Som de mantenir la posició”
La primera reacció pública de Junts al moviment de fitxa de Sánchez ha hagut d’esperar unes hores. Ha sigut a primera hora de la tarda, en sessió de control al govern espanyol al Senat, quan Eduard Pujol ha aprofitat la seva pregunta al ministre Félix Bolaños per pronunciar-se sobre el tema del dia. “A Junts som de mantenir la posició perquè les carreres de fons són molt més apassionants que els esprints d’última hora”, ha assenyalat. La resposta més desgranada al president espanyol arribarà, tanmateix, aquest dimecres a les nou del matí. La portaveu de Junts al Congrés dels Diputats, Míriam Nogueras, oferirà una roda de premsa a la seu del partit, a Barcelona.
“Ara no és el moment” de reunir-se amb Puigdemont
Fins ara, Sánchez s'havia desentès de la ruptura amb Junts. Havia fet com si sentís ploure emmarcant-ho tot en un mer gest. Aquest dimarts, però, després que fonts de la sala de màquines de Ferraz confirmessin que els independentistes ja no els agafen el telèfon, ha fet un cop de volant a la seva estratègia i els ha ofert la seva "mà estesa i voluntat de negociació". "No nego la gravetat de la crisi amb Junts", ha admès. "Ha sigut un actor protagonista de molts avenços", ha assenyalat.
També ha estat preguntat per la situació personal de Carles Puigdemont. Ha reconegut que la "normalització" plena no es produirà fins que no pugui tornar a Catalunya. És a dir, quan el Tribunal Suprem es digni a aplicar la llei d'amnistia. Malgrat mantenir la porta oberta a una trucada o una reunió a Brussel·les amb ell, ha opinat que ara "no és el moment", tenint en compte la fragilitat de les relacions entre socialistes i juntaires.
Finançament singular per a Catalunya i pressupostos espanyols
Sánchez també s'ha compromès a complir el gran acord pendent amb Esquerra Republicana, el finançament singular per a Catalunya que el govern espanyol pretén reciclar en un nou model de 'singularitats' per a totes les autonomies. El president socialista ha afegit que hi ha "una complexitat tècnica" per aconseguir que Catalunya recapti els seus propis impostos. "Però és un compromís adquirit amb ERC i cal complir-lo", ha assegurat.
Que hi hagi avenços notables en el finançament singular per a Catalunya és una de les exigències d'ERC per donar suport als pressupostos dels governs de la Generalitat i de l'Estat. Junts, per la seva part, dona per fet que no podrà donar-hi suport mentre les relacions amb el PSOE estiguin trencades, sobretot en un context de desinversió crònica a Catalunya, amb les balances fiscals sense publicar i tants acords pendents de complir. Malgrat tot, el president del govern espanyol ha assegurat que presentarà els pròxims comptes estatals. "No renunciarem" a intentar aprovar-los, ha manifestat, a banda de reivindicar la seva intenció d'esgotar la legislatura fins al 2027.