El Ministeri de Foment està plantejant l'opció de posar un preu "simbòlic" a les autovies gratuïtes per tal d'assegurar la viabilitat de la xarxa d'autovies de l'Estat. Segons ha publicat el diari El País, si s'aplica aquest model, el cost per a l'usuari seria unes deu vegades inferior al dels actuals peatges de les autopistes de pagament.

Foment defensa que en aquest pagament per ús, l'usuari no pagarà més que ara per la utilització de vies de gran capacitat i part d'aquesta recaptació es dedicaria a rebaixar els peatges tradicionals dels territoris que tenen autopistes en els quals encara està vigent una concessió. Així mateix, quan finalitzi la concessió de les autopistes, aquestes s'alliberaran de l'actual taxa.

D'aquesta manera, el govern espanyol ja està suprimint peatges. A Catalunya, l'1 de gener de 2020 s'eliminarà el tram de l'AP-7 comprès entre Tarragona i Alacant i el setembre de l'any 2021, el traçat de l'AP-7 que uneix Barcelona amb La Jonquera i Tarragona, el de l'AP-7 Montmeló-El Papiol i el de l'AP-2 Saragossa-Mediterrani, també es suprimirien.

Tot i això, la decisió encara no està presa i Foment vol consensuar aquest nou model de pagament amb el Congrés, amb les comunitats autonòmes i les diputacions florals que també tenen vies d'alta capacitat.