El govern espanyol ha celebrat aquest dimarts l’acord entre la Generalitat, el Ministeri de Transports i AENA per ampliar l’aeroport del Prat. En la roda de premsa posterior a la reunió del Consell de Ministres, la portaveu de l’executiu, Pilar Alegría, ha reivindicat el projecte com a “indispensable pel progrés de Barcelona, Catalunya i Espanya”. La també ministra d’Educació ha recordat que aquesta ampliació serà “compatible amb un mínim impacte mediambiental” i “permetrà desenvolupar el hub internacional per acollir rutes de llarg recorregut”, i ha acabat reiterant la “satisfacció” de l’executiu amb aquest acord.
Les opinions contràries a ampliar l’aeroport de Barcelona no només es troben dins de Catalunya en partits com Esquerra Republicana o els comuns; també hi ha formacions a Espanya que no ho veuen amb bons ulls. És el cas de Sumar, soci d'executiu del PSOE a la Moncloa. Fonts del govern espanyol, però, confien que aquesta carpeta no condicioni el matrimoni entre socialistes i la formació de Yolanda Díaz; pronostiquen que serà un tema més en el qual hi haurà discrepàncies que no arribaran a posar en risc la legislatura.
Concretament, la Generalitat i el govern espanyol, amb el vistiplau d'AENA, han tancat un acord aquest dimarts sobre una proposta per a ampliar l'aeroport de Barcelona amb una inversió de 3.200 milions d'euros. La previsió és culminar el projecte l’any 2033. Tal com ha detallat en una roda de premsa el president de la Generalitat, Salvador Illa, l'acord preveu ampliar 500 metres la tercera pista de la infraestructura, que és la més pròxima a la mar i que serveix per als enlairaments, per a assumir més vols de llarg recorregut.
"És el mínim necessari per a garantir vols intercontinentals amb visions d'ampli fuselatge i amb la mínima incidència possible en els espais d'interès natural", ha defensat aquest dimarts en una compareixença al Palau de la Generalitat posterior a una reunió amb la Comissió tècnica per a l'ampliació.
L'objectiu de l'ampliació és recuperar la capacitat operativa de l'aeroport, que preveu 90 operacions per hora, quan en l'actualitat l'aeroport només permet assolir 80 operacions, i fer-ho respectant les emissions. Aquest projecte, a més, garanteix, segons la Comissió tècnica, que no hi hagi afectació al Port de Barcelona, ni a futures ampliacions d'aquella infraestructura. L'allargament de la pista del mar ha de permetre, segons el projecte dels experts, reduir la contaminació acústica i que "cap població tindrà un major impacte, amb més soroll". Això s'hauria d'aconseguir en permetre de disposar d'una pista més llarga en la qual els avions s'enlairin abans, i facin la maniobra de gir abans un cop a l'aire. Per a més detalls sobre el projecte d’ampliació, pots fer clic aquí.