El Govern ha sortit al pas de les informacions segons les quals Podemos hauria aconseguit “paralitzar fins al 2031” l’ampliació de l’aeroport de Barcelona-El Prat a canvi del seu suport a la llei de Mobilitat Sostenible. El conseller de la Presidència, Albert Dalmau, ha publicat aquest dimarts al vespre un missatge a les xarxes socials on assegura que el calendari de l’ampliació es manté intacte i que la inversió prevista continua garantida. “El compromís d’ampliació continua intacte. La inversió continua intacte. El calendari continua intacte. Sempre amb el màxim rigor ambiental”, ha remarcat en una piulada al seu compte oficial d’X. Així, l’executiu de Salvador Illa nega que Podemos hagi imposat cap canvi de fons en el projecte i reafirma que la tramitació segueix el seu curs habitual.
El calendari previst
Segons l’acord validat a la Comissió tècnica per a la millora i modernització de l’aeroport, el full de ruta estableix que primer s’ha d’elaborar el nou Pla Director de l’aeroport i el corresponent procediment d’Avaluació Ambiental Estratègica. Un cop superada aquesta fase, es procedirà a la redacció tècnica, arquitectònica i d’enginyeria del projecte i a la Declaració d’Impacte Ambiental de les diferents parts que el configuren. La previsió és aprovar el Pla Director l’any 2028, iniciar l’execució de les obres el 2030 i tenir-les finalitzades l’any 2033, sempre que la tramitació avanci segons el calendari previst.
Les reaccions polítiques
Fonts de Junts han carregat contra l’acord entre el govern espanyol i Podemos i han denunciat que, “quan dos partits espanyols negocien, necessiten sempre posar Catalunya com a moneda de canvi i perjudicar el futur i el progrés del nostre país”. La formació subratlla que aquest pacte “no té cap validesa, perquè pels catalans decideixen els catalans” i insisteixen que els terminis de l’ampliació del Prat no varien.
L’origen de la polèmica
El debat ha sorgit arran de l’acord entre el govern espanyol i Podemos per desbloquejar la votació de la llei de Mobilitat Sostenible. Els de podemos han assegurat que havien aconseguit “paralitzar fins al 2031” el projecte en no incloure’s en el DORA III (el Document de Regulació Aeroportuària per al període 2027-2031).
No obstant això, el Ministeri de Transports i ara també el Govern insisteixen que l’ampliació ja estava prevista per executar-se en el DORA IV, i per tant no hi ha hagut cap modificació en els terminis.