El conseller d’Unió Europea i Acció Exterior, Jaume Duch, que ha visitat alguns projectes de cooperació cofinançats per l'Agència Catalana de Cooperació al Desenvolupament a Tànger, al Marroc, ha anunciat que el Govern farà una injecció de 8 milions d'euros extra per reforçar les polítiques de cooperació de la Generalitat. El conseller també ha avançat que, aquest dimarts, el Govern aprovarà atorgar 800.000 euros a l'UNRWA, per donar resposta a la situació d'emergència humanitària que viu la Franja de Gaza.
En el segon dia del viatge del conseller Duch pel Marroc, la cooperació ha centrat l'agenda. En aquest sentit, el responsable d'Exteriors ha anunciat que el Govern aportarà 8 milions d’euros més a l’actual pressupost de cooperació de forma extraordinària. Això suposa un 20% més dels 40 milions que actualment es destinen a aquesta partida. Es tracta d'una aportació puntual i que ha de servir per incrementar la cooperació amb països, especialment pel que fa a la protecció dels menors, a "l'empoderament de la dona" i el suport a la democràcia i els drets humans.
A Tànger, Duch ha visitat, acompanyat de la delegada del Govern al Nord d’Àfrica, Habiba El Mouali, alguns dels projectes de cooperació finançats per l’ACCD. Un d'aquests és el centre del projecte Charms, on tenen cura de nenes que es queden al carrer i arriben derivades del ministeri de Justícia marroquí. Un cop les han acollit, els donen serveis bàsics, com l'allotjament, l'assistència jurídica i mèdica, però també la possibilitat de participar en activitats lúdiques, esportives i culturals. A més, des del centre, i com explica una de les seves responsables, Omaima Hemroush, en declaracions a l'ACN, procuren de mediar amb les escoles perquè les nenes puguin acabar els estudis.
El conseller ha reconegut que “encara hi ha molta feina per fer” i per això, justifica aquest increment en cooperació. En aquest sentit, ha lamentat que hi hagi “països molt importants” que volen reduir l’aportació que fan a la cooperació.
800.000 euros per a l'UNRWA
Un altre anunci que ha fet Duch ha estat el d’una partida de 800.000 euros per a l’Agència de les Nacions Unides pels Refugiats de Palestina a l'Orient Mitjà (UNRWA), per continuar donant resposta a la situació de crisi humanitària als territoris palestins, especialment a la situació d’emergència humanitària a la Franja de Gaza. "És una de les zones on la situació és més greu, per no dir terrible", ha declarat el conseller.
Amb aquesta nova dotació, que se suma als 295.000 euros anunciats el novembre passat, l’executiu català haurà destinat a l’UNRWA més de 8,4 milions d’euros des del 2004. "Crec que la Generalitat ha de fer un esforç suplementari", ha afegit Duch, que ha justificat l'aportació perquè "malauradament, al món hi ha més guerres ara que les que hi havia fa uns anys".
Reunions institucionals
A banda de visitar els projectes finançats amb aportacions de la Generalitat, el conseller Duch ha mantingut diverses reunions institucionals. La primera ha estat amb el president de la regió Rabat-Salé-Kenitra, Rachid el Abdi, amb qui ha parlat sobre la importància de la cooperació empresarial en temes de gestió de l’aigua i de les energies renovables. Posteriorment, ha visitat l’ambaixada de la Unió Europea a Rabat, on ha conversat amb l’ambaixadora, Patrícia Llombart. També s'ha trobat amb Ilaria Carnevalli, representant del Programa de Desenvolupament de les Nacions Unides al Marroc.