El Festival de Música Antiga dels Pirineus (FeMAP) ha anunciat aquest dijous que no continuaran organitzant concerts a Ripoll per "incompatibilitat" amb les polítiques del govern municipal d'Aliança Catalana de Sílvia Orriols. El festival, que va tancar aquest diumenge la seva 12a edició, considera que les polítiques del nou govern local "no són compatibles amb els valors que el festival promou".
Reunió "cordial"
D'aquesta manera ho ha transmès el seu director, Josep Maria Dutrèn, qui ha remarcat "la justícia social, la integració i el respecte als drets humans" com a elements clau del festival. Les relacions del festival amb la capital del Ripollès es van iniciar el 2014, any en què es va celebrar el primer concert.
Segons el mateix festival, la reunió en què s'ha comunicat la decisió al regidor de Cultura, Educació, Joventut i Infància, Albert Santandreu, s'ha dut a terme amb un to de "gran cordialitat". L'Ajuntament hauria respectat la decisió i ha agraït que la direcció comuniqui la seva decisió en privat abans de fer-ho públic.
Polèmica amb Orriols
Els membres de la Comissió de Festes de Ripoll, que fa anys que organitzen la festa major i altres activitats, com el Carnestoltes, també va anunciar la seva dimissió després de la victòria de Sílvia Orriols el 28 de maig passat. "No ens sentim partícips d'un ajuntament que no tolera altres col·lectius, discriminant de forma directa", afirmaven en un comunicat. Segons la comissió, la seva funció és la d'organitzar jornades festives de caràcter inclusiu. "Les ganes segueixen aquí, però no ens sentim amb la motivació com per col·laborar amb aquest ajuntament", asseguren.
Aliança Catalana, sota el lideratge de Sílvia Orriols, va guanyar les passades eleccions del 28 de maig a Ripoll amb 6 regidors, doblant els resultats de Junts i Esquerra. La victòria d'Orriols va provocar un cert enrenou polític per la seva duresa amb les polítiques d'immigració i pels discursos contra l'islamisme.
Per això, l'oposició va intentar fer un pacte per desbancar Orriols, sense èxit. Les hores abans del ple d'investidura van ser protagonitzades per les acusacions mútues entre els partits. ERC, PSC i la CUP pretenien que Junts, segona força del municipi, els investís per evitar un govern d'Orriols. Junts va negar aquesta opció argumentant que eren la segona força i que tenien dret a governar. Davant aquest escenari, Orriols va ser investida en un ple municipal tens i enmig d'escridassades.
És escandalós que un festival de música subvencionat públicament s'erigeixi en tribunal de la inquisició i jutgi i castigui els ripollesos per haver fet ús del seu dret de vot.
— Sílvia Orriols (@orriolsderipoll) August 24, 2023
Com a batllessa de Ripoll continuaré defensant la despolitització de la cultura i el lliurepensament. https://t.co/kA1J2tFLkP