Podemos ha sortit aquest dissabte en bloc a negar que el seu programa electoral per a les eleccions del 26-J ignori el Corredor Mediterrani i prioritzi l'eix central aragonès a través del Pirineu, tal com ha informat avui El Nacional. Així ho ha posat de manifest avui el secretari polític del partit, Íñigo Errejón, en un tuit en què assegura que "l'Eix Mediterrani serà l'eix del canvi i la clau del futur nou de descentralització, fraternitat i prosperitat".

Ara bé, davant l'absència manifesta de cap apartat del programa de la formació liderada per Pablo Iglesias que faci referència a l'impuls del Corredor Mediterrània en tota la seva extensió, és a dir, d'Algesires a la frontera amb França, Errejón s'ha referit a dos punts en què el Corredor apareix de manera parcial, en un cas, el tram de Múrcia, i, sense cap especificació concreta en un altre referit a infraestructures a València.

El punt 385, sobre València, no conté cap referència explícita, malgrat el detall sobre les infaestructures interiors. Sota l'epígraf  "Pla integral per millorar les infraestructures de transport i comunicacions", s'hi diu:

Implementarem un pla integral per millorar les infraestructures de transport i comunicacions a la Comunitat Valenciana que comporti:

  • L'eliminació del peatge de l'AP-7 i la millora dels accessos.
  • La millora de la xarxa ferroviària regional i de Rodalies.
  • La millora de les infraestructures de transport de l'interior de la Comunitat Valenciana i de la vertebració amb la resta de l'Estat, amb Europa i amb el Mediterrani.
  • La revitalització dels ports marítims d'Alacant i Castelló, per a la qual es prioritzarà la construcció d'accessos ferroviaris.

On sí que hi ha una referència concreta al Corredor Mediterrani és a l'apartat 377 del programa de Podemos, referit a Múrcia, com indica l'epígraf "Millora de la xarxa ferroviària de la Regió de Múrcia":

  • Promourem l'electrificació i el desdoblament de vies del tren a la regió, el restabliment de la línia amb Andalusia, i l'eliminació de barreres en els trams de Múrcia-Alacant, Múrcia-Albacete i Múrcia-Andalusia.
  • Elaborarem un pla per impulsar, millorar i condicionar la xarxa ferroviària de Rodalies, en concret la xarxa existent entre la Regió de Múrcia i les províncies d'Alacant, Granada i Albacete, és a dir, els trams Cartagena-Alacant, Cartagena-Múrcia, Murcia-Granada i Múrcia-Albacete.
  • Desenvoluparem un pla per impulsar el tren de via estreta a la comarca del Camp de Cartagena.
  • Impulsarem la creació del corredor de mercaderies del Mediterrani.
  • Eliminarem el traçat ferroviari del municipi d'Alcantarilla.
  • Promourem el soterrament de les vies en tota la ciutat de Múrcia

En Comú Podem sí que el defensa

En l'apartat "Catalunya" no hi ha ni una sola menció al Corredor Mediterrani. A la pràctica, els podemistes només el defensen en un tram, el murcià, i no explícitament en el seu conjunt -des d'Algesires fins a França-. Per contrast amb el tractament de la qüestió que es fa al programa de Podemos, la confluència catalana En Comú Podem, auspiciada per Ada Colau, sí que fa una menció explícita sobre el Corredor Mediterrani. L'apartat 7.5 del seu programa és clar. Sota el títol "Impulsar el Corredor Mediterrani", recorden que aquest eix "suposa l’accés als principals ports mediterranis espanyols, de manera que es genera una política d’estalvi de costos i benefici mediambiental". Per això proposen "desencallar-lo" els propers quatre anys.

Però no només el mencionen en aquesta secció. En una altra, i sota el títol "Impuls a la indústria i la reindustrialització en sectors estratègics i punters", asseguren que realitzaran "les inversions en infraestructures pendents necessàries per afavorir el desenvolupament industrial i l’exportació: el corredor mediterrani, el tercer fil a Tarragona, el transport de mercaderies per ferrocarril, l’adequació dels polígons industrials".

Per la seva banda, A La Valenciana -la coalició entre Compromís, Podem i Esquerra Unida- també en fa una menció explícita al seu programa. Concretament ho fa al punt 542, on asseguren que el seu objectiu és condicionar "les línies ferroviàries, especialment les de l’arc mediterrani, per tal de redirigir el transport de les produccions agràries i ramaderes destinades al mercat europeu de la carretera al ferrocarril, fent-lo més sostenible i eficient".

També ho fan al punt 737, en què posen de manifest que portaran a terme la "modernització" i "ampliació" de les línies i corredors que obeeixen a les necessitats reals de transport i, especialment, al Corredor Mediterrani.

Polèmica

No obstant això, tant els representants de la formació morada com els de les confluències han negat la major, és a dir, la priorització de l'eix ferroviari aragonès -desestimat per la Unió Europea- en el programa de Podemos. El primer ha estat Errejón, que amb el tuit ja esmentat ha volgut aclarir que sí que el defensen. Una mica més tard, Podemos ha agafat la línia del seu secretari polític per aclarir que el corredor ferroviari al mediterrani "és una prioritat dins del pla de millora d'infraestructures".

Després ha estat En Comú Podem qui  ha volgut deixar clar que no només serà la seva prioritat, sinó també la d'Unidos Podemos.

El diputat de Catalunya Sí que es Pot Joan Coscubiela no s'ho ha pres tan bé i ha considerat que informar sobre que Podemos no defensa l'Eix és "manipulació".

La vicepresidenta valenciana, Mónica Oltra, tampoc no s'ha quedat indiferent davant la qüestió, però, significativament, només ha assegurat que ho defensen al programa d'A La Valenciana.