ERC i el PSOE volen millorar la informació que reben els usuaris de Rodalies. I, arran de la tramitació de la Llei de Mobilitat Sostenible al Congrés dels Diputats, han arribat a un acord per articular un pla urgent per aconseguir-ho. Entre altres coses, el pacte inclou un reforç de personal, tecnologies de comunicació en temps real i equips mòbils per atendre incidències. Des de les files republicanes, subratllen que això “respon a una de les principals demandes de la ciutadania”, que és “posar fi a la manca de comunicació amb els usuaris davant de cada incidència”. En concret, la bateria de mesures s’articula en cinc principals fronts.

Una de les grans novetats és la incorporació immediata de 65 nous professionals per reforçar l’atenció directa al viatger, amb especial èmfasi en les capçaleres de línia i estacions crítiques. Això vol dir que s’afegirà personal específic en les capçaleres de línia per gestionar millor la informació i l’anunci de trens. Així mateix, s’incrementarà el personal destinat a la megafonia i la informació en temps real en set estacions: El Clot, l’Estació de FrançaGirona, Figueres, Tarragona, Reus i Lleida Pirineus, que tenen una alta afluència, amb l’objectiu de “garantir una comunicació més fluida i immediata amb els passatgers, especialment en moments de disrupció del servei”.

Set brigades mòbils, nous canals de comunicació i telèfons intel·ligents

Més mesures. Es posaran en marxa set brigades mòbils amb dues persones per torn: estaran preparades per desplaçar-se de manera immediata allà on hi hagi una incidència, actuaran en coordinació amb el Centre de Gestió i faran tasques de supervisió i auditoria de l’estat de les estacions. El document, al qual ha tingut accés ElNacional.cat, detalla com serà l’actuació: quan el personal de l’estació o els usuaris comuniquin una incidència al centre de gestió, aquest trucarà la brigada per explicar-li la incidència i comunicar-li amb qui ha de contactar i, posteriorment, la brigada es desplaçarà amb el menor temps de resposta” fins al lloc en tren (si és viable) o amb taxi o VTC. Al principi de cada jornada (a partir de les sis del matí), les brigades estaran a les estacions de Mataró, Granollers Centre, Vic, Terrassa-Estació del Nord, Vilanova i la Geltrú, Martorell i Barcelona Sants.

El pla acordat entre ERC i el PSOE incou dos vessants més. D’una banda, el personal operatiu disposarà de nous canals de comunicació (SMS i Teams) per rebre i oferir informació d’incidències a temps real i s’implementaran eines per informar els usuaris sobre trens suprimits, afectacions i rotacions. D’altra banda, es dotarà de telèfons intel·ligents a tot el personal de les estacions, inclòs aquell amb contractes eventuals, per tal de garantir l’accés a les eines informatives i reduir la desigualtat d’atenció entre territoris.

ERC reclama que Renfe apliqui les mesures de manera immediata

Fonts d’ERC consultades per ElNacional.cat apunten que Renfe també ha sigut partícip de l’acord, donat que és l’empresa pública la que haurà d’executar les millores, i subratllen que les mesures acordades s’han de posar en pràctica de manera immediata. A més, puntualitzen que l’acord és a canvi del suport dels republicans a l’informe del projecte de llei, que s’ha aprovat avui en ponència. És el segon filtre que supera la llei després que el setembre es rebutgés l’esmena a la totalitat que va presentar el PP.

El pròxim pas serà que la Comissió de Transports i Mobilitat Sostenible aprovi el dictamen de la norma i que, posteriorment, la llei sigui validada pel ple de la Cambra Baixa. La previsió és que aquest últim pas (previ a enviar-la al Senat) es pugui fer el setembre o, en funció del calendari, en un ple extraordinari que està previst pel mes de juliol. Ara bé, des de les files republicanes no garanteixen el seu suport a la votació definitiva si Renfe no aplica el pla amb celeritat. El pacte, insisteixen, se subscriu a l’aval que ha rebut avui la norma.

El Govern va impulsar un pla d’atenció per als viatgers fa cinc mesos

Totes aquestes mesures se sumen a les que estaven incloses al Pla de mesures urgents per millorar el servei de Rodalies a Catalunya que va anunciar el Govern de la Generalitat el passat mes de gener. En aquell cas, per “millorar la percepció de la qualitat del servei”, s’apostava per millorar les dades i comunicació d’informació a través d’un pla d’atenció per als viatgers. Incloïa més informació a través de la megafonia a totes les estacions de Rodalies de Barcelona, 270 monitors de cartellera digital en 80 estacions, nous monitors en 50 estacions, l’actualització de 26 màquines d’autovenda de Mitjana Distància i la millora de la senyalització de les estacions.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l’actualitat, en un clic!