Ni una intervenció de Vox on no s'ataqui algun col·lectiu. Aquest dilluns durant la presentació de l'informe del Síndic de Greuges sobre els usos lingüístics d'infants i adolescents catalans a la Comissió del Parlament, el diputat de Vox Sergio Macián ha fet burla sobre com parlen en castellà els joves catalans: "Molts adolescents catalans parlen com si fossin l'indi Gerónimo. Això és un problema absolutament real", ha dit el diputat ultra, després de criticar el fet que el Síndic hagi fet enquestes "coactives" i pròpies de "règims de la URSS" pel simple fet de preguntar a infants i joves quina llengua fan servir durant el seu dia a dia.

La intervenció de Macián s'ha produït sense cap inconvenient, però tot just després ha estat el torn del diputat de la CUP Carles Riera, que ha plantejat a la Mesa de la comissió fer una crida a l'ordre al diputat ultra per haver fet una afirmació "absolutament racista" per la manera com ha fet esment de l'indi Gerónimo, que al parer de Riera vulnera el codi ètic i la legislació vigent del Parlament sobre la no discriminació. "Val a dir, Gerónimo heroi de resistència del poble indi contra el colonialisme de l'època", ha aprofitat per reivindicar i recordar Riera. 

Després de la intervenció del diputat de la CUP, la Mesa ha discutit uns segons la seva decisió, que ha expressat la presidenta de la Comissió, la republicana Najat Driouech, que ha reivindicat el fet de no vulnerar drets de les altres persones: "Diputat Macián, li demanaria que les seves intervencions fossin el més respectuoses possibles". El diputat de Vox ha assegurat que era una "qüestió metafòrica", perquè no parlava de l'indi d'una forma "despectiva". Una resposta sense fonament, després d'haver atribuït una forma suposadament dolenta de parlar amb la manera d'expressar-se dels indis. 

 

La discussió ha estat durant el debat de l'informe sobre els usos lingüístics. El síndic Rafael Ribó ha aprofitat per fer referència a la recent interlocutòria del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya que imposa el 25% del castellà a les aules. El síndic ha mostrat de nou la seva preocupació amb el fet que els tribunals persisteixin en un mecanisme per garantir la vehicularitat de les llengües oficials que no té en compte criteris sociolingüístics que haurien de guiar la presa de decisions polítiques en aquesta matèria. El síndic ha posat l’accent en el fet que no és el poder judicial qui ha de determinar la definició del model lingüístic escolar a Catalunya, el qual ajuda a reduir desigualtats educatives en l’aprenentatge de les llengües oficials.