Plataforma per la Llengua, l'ONG del català, ha denunciat un nou cas de catalanofòbia i de discriminació lingüística aquest dimecres. És el cas d'un metge del centre d'atenció primària Larrard de Barcelona, que dona cobertura a unes 42.000 persones residents al barri de Gràcia de Barcelona. Concretament, segons Plataforma per la Llengua, aquest metge es nega "reiteradament" a tendre els seus pacients en català. De fet, es pot comprovar en un àudio que ha enllaçat Plataforma per la Llengua, en el qual deixa clar que no vol atendre un pacient en català ni tampoc vol aprendre la llengua oficial del país. "No necesito el catalán. No es necesario para mí [...]. No estoy interesado en aprenderlo", assegura el metge del CAP de Larrard de Barcelona.
No entén el català
Aquest professional, que estava substituint el metge que normalment atén la pacient, va reconèixer que fa deu anys que és a Catalunya i que no ha volgut aprendre el català: "No me interesa hablar catalán [...]. Hablo castellano y entiendo perfectamente el catalán". Tot i que el metge assegurava que entén el català, la pacient no compartia la mateixa opinió, ja que posava en dubte que l'hagués entès quan li havia preguntat de quina manera havia de prendre la medicació receptada: "Tu no m'has entès quan t'he dit "sota la llengua". A continuació, li va retreure al metge que li "aniria bé aprendre una mica de català", i ell va respondre que no ho necessitava.
Durant la conversa, a la qual ha tingut accés Plataforma per la Llengua, el professional es va resguardar en tot moment en la seva llibertat individual d'escollir quin idioma vol aprendre i quin no: "Se supone que estamos en un país bilingüe. Se habla tanto el castellano como el catalán [...] Mientras lo entienda, no quiero hablarlo [...]. Se llama libertad". En aquest sentit, la pacient li va recordar que "està al servei de la gent", i que, per tant, es deu als usuaris del centre mèdic i no a la voluntat ni interès propis. Quan el metge li va demanar si li donava una altra cita per seguir l'evolució del tractament, la usuària va dir-li que, si era amb ell, no ho volia: "Si és amb el doctor [...], sí, perquè encara que ell sigui d'[...], parla perfectament el català".
Incompleix la normativa
En aquest cas, Plataforma per la Llengua denuncia que el metge incompleix la normativa autonòmica i estatal, ja que no pot decidir unilateralment si cal que aprengui català o no. "La seva actitud atempta clarament contra el dret dels usuaris d'aquest centre a poder rebre l'atenció en català", asseguren des de Plataforma per la Llengua. La normativa catalana subratlla que els ciutadans tenen dret a expressar-se en català quan es dirigeixen a un centre mèdic. A més, segons Plataforma, l'actitud d'aquest treballador contradiu explícitament l'article 11 de la Llei 1/1998 de Política Lingüística que indica que els treballadors de les administracions catalanes han «de tenir un nivell de coneixement adequat i suficient de les dues llengües oficials, tant en l'expressió oral com en l'escrita, que els faci aptes per desenvolupar les funcions pròpies del seu lloc de treball».