El Ple del Congrés dels Diputats debat aquest divendres els dos reials decrets llei en matèria d'habitatge que ha aprovat el govern espanyol aquesta setmana davant la pressió social i política després del desnonament de la Maricarmen, l'anciana madrilenya de vuitanta-set anys. El primer decret, el 26/2026, adopta mesures per ampliar l'oferta d'habitatge, limita la compra als fons voltor i grans tenidors, suspèn els desnonaments a persones vulnerables i incorpora diverses bonificacions fiscals. El segon, el decret 27/2026, busca reforçar l'estabilitat dels contractes de lloguer automatitzant la pròrroga i recull que el propietari hagi d'indemnitzar el llogater amb l'import d'almenys dotze mesos si no vol prorrogar-lo. La votació arriba sense que l'Executiu de Pedro Sánchez tingui assegurats els suports necessaris, després que Junts hagi anunciat que votarà en contra. Així i tot, el govern espanyol descarta retirar els decrets i repta els de Carles Puigdemont a alinear el seu vot amb PP i Vox i "retratar-se". Sánchez ha defensat "la utilitat" de les mesures i el consens després d'intenses negociacions amb els grups parlamentaris a banda i banda de l'espectre polític.
- Junts rebutja els dos decrets d'habitatge al Congrés i clava una altra estocada a Sánchez
- Podemos anuncia el seu suport als decrets d'habitatge i posa més pressió a Junts
- El BOE publica el segon decret d’habitatge: pròrroga indefinida del lloguer i indemnització
- Les bonificacions fiscals a propietaris i llogaters costaran almenys 1.280 milions d'euros
- Els sindicats de llogateres exigeixen als partits que votin a favor dels decrets d'habitatge
- El govern espanyol calcula que es podran prorrogar 1,9 milions de contractes de lloguer, 340.000 a Catalunya
"O amb la gent o amb els voltors", ha asseverat la ministra d'Habitatge, Isabel Rodríguez.
O con la gente o con los buitres. https://t.co/QE3RabVcLE
— Isabel Rodríguez García (@isabelrguez) October 1, 2026
CCOO ha lamentat que Junts "es posi en contra de la classe treballadora de Catalunya" després que els de Carles Puigdemont hagin anunciat el seu 'no' als decrets d'habitatge. El diputat juntaire al Congrés Josep Maria Cruset ha replicat acusant-los de "fer seguidisme del Govern" i els ha fet un retret: "Cap crida a sortir al carrer contra els governs socialistes per l’empobriment constant dels treballadors".
En 8 anys no recordo cap crida a sortir al carrer contra els governs socialistes per l’empobriment constant dels treballadors.
— Josep Maria Cruset (@jmcruset) October 1, 2026
Potser, si en lloc de fer seguidisme del Govern haguéssiu reclamat sous dignes, avui els treballadors tindrien un futur millor.
4.290 habitatges surten de l'oferta de lloguer en només tres dies. Malgrat la xifra, l'Observatori del Lloguer "no vol establir encara" una relació entre la reducció i els decrets. ✍️ Aleix Ramírez
Els Comuns lamenta que Junts "ha decidit votar en contra de milions de catalans en posar-se al costat del PP i Vox" i avisen dels de Carles Puigdemont que si voten contra els decrets d'habitatge "serà una vergonya que quedarà per a la història".
El PP afirma que no es pot "seguir així", ni amb l'aprovació dels decrets ni sense ells, i reitera la crida a convocar eleccions. El president dels populars, Alberto Núñez Feijóo, va retreure aquest dijous al govern espanyol que hagi estat vuit anys al poder "sense resoldre el problema de l'habitatge" i ara vulgui aprovar aquestes dues normes a correcuita.
8 años sin resolver el problema de la vivienda y ahora el Gobierno pretende aprobar dos normas contradictorias.
— Alberto Núñez Feijóo (@NunezFeijoo) September 30, 2026
Si se aprueban estos decretos, ninguna persona vulnerable podrá volver a alquilar una vivienda en España.
No vamos a apoyar esta trampa. pic.twitter.com/5gQRbN62eR
El conseller de la Presidència, Albert Dalmau, es fa seus els càntics de "vergonya" dels activistes per l'habitatge acampats a plaça Catalunya, després que Junts anunciés ahir a la nit que votarà contra els decrets.
No fa falta dir gaire cosa més. https://t.co/4OdfUTZgL4
— Albert Dalmau Miranda (@AlbertDalmau) October 2, 2026
El Sindicat de Llogaters madrileny, al seu torn, ha convocat una concentració aquest divendres davant del Congrés dels Diputats per pressionar durant la votació dels dos decrets.
El Sindicat de Llogateres continua la pressió des dels carrers per l'aprovació dels decrets amb mesures "de mínims" i ha fet una crida a la vaga general per l'habitatge si PP, Vox i Junts finalment tomben les mesures. L'organització ha convocat una concentració aquest divendres davant la seu de Junts, al passatge de Bofill de Barcelona, coincidint amb l'inici del debat al Congrés a les 11.00 hores: "Que ens ho diguin a la cara".
🔴 URGENT: JUNTS ACABA D'ANUNCIAR QUE TOMBARÀ TOTES LES MESURES D'HABITATGE.
— Sindicat de Llogateres i Llogaters (@SindicatLloguer) October 1, 2026
MOBILITIZACIÓ PERMANENT.
ARA MATEIX TOTHOM A PLAÇA CATALUNYA.
DISSABTE 3/10 TOTHOM A L'HOSPITALET, PLAÇA PIU XII, A LES 19H pic.twitter.com/xP2cmXMs0F
Junts demana al govern espanyol que retiri els dos decrets i torni a treballar en un nou text "amb mesures efectives" per a la crisi d'habitatge. Aquest divendres, els de Míriam Nogueras presentaran una proposta de decret pròpia "perquè serveixi de punt de partida" cap a una solució "real" i "capaç d'aplegar un ampli suport". Segons fonts juntaires, aquesta nova proposta seva actuaria "amb contundència" contra els fons voltor i protegiria les famílies.
Després del 'no' als decrets anunciat per Junts, també s'ha pronunciat el president de la Generalitat, Salvador Illa. El cap de l'Executiu català ha titllat d'"incomprensible i irresponsable" la decisió dels de Carles Puigdemont i els insta a "rectificar". "No es pot dir que es defensa Catalunya mentre es bloquegen mesures per garantir el dret a l'habitatge. Defensar Catalunya és defensar la seva gent", ha avisat el president Illa. A parer seu, PP, Vox i Junts "fan exactament el contrari".
Una decisió incomprensible i irresponsable. Junts ha de rectificar. No es pot dir que es defensa Catalunya mentre es bloquegen mesures per garantir el dret a l'habitatge. Defensar Catalunya és defensar la seva gent. Junts, PP i VOX fan exactament el contrari.
— Salvador Illa Roca (@salvadorilla) October 2, 2026
L'executiu de coalició de PSOE i Sumar defensa que ambdós decrets contenen mesures "eficaces" per frenar l'especulació, "posar límit" als fons voltor, facilitar l'accés al primer habitatge, fomentar els lloguers assequibles i frenar els desnonaments "sense danyar els petits propietaris". Així mateix, fonts de l'executiu espanyol avisen que les mesures són útils i posen l'exemple del desnonament d'una dona, Macarena, aturat aquest dijous a Barcelona.
El govern espanyol manté la votació aquest divendres al Congrés dels dos decrets llei sobre habitatge aprovats aquesta setmana, malgrat no comptar amb prou suports. Pedro Sánchez ha reptat els Carles Puigdemont a alinear el seu vot amb PP i Vox i "retratar-se". "Ha arribat l'hora de la veritat. PP, Vox i Junts han de triar: o estan amb la majoria social o amb els especuladors", ha apuntat, per afegir que "el seu vot els retratarà davant generacions senceres", ha avisat Sánchez en una piulada.
Este Gobierno no va a dar un paso atrás en su lucha por el derecho a la vivienda.
— Pedro Sánchez (@sanchezcastejon) October 1, 2026
Los decretos que hemos presentado sirven para frenar la especulación, facilitar el acceso a la primera vivienda, fomentar los alquileres asequibles y frenar los desahucios, como hemos visto hoy…
La formació de Puigdemont ha argumentat que "moltes de les mesures incloses provocaran l'efecte contrari del que pretenen: reduiran l'oferta d'habitatge de lloguer, incrementaran els preus i dificultaran encara més l'accés a l'habitatge de les persones amb menys capacitat econòmica". "Amb menys oferta, els llogaters hauran de competir entre ells per un nombre cada vegada més reduït d'habitatges", apunten els juntaires.
Els decrets del PSOE no resolen cap dels problemes de l’habitatge. pic.twitter.com/MJaDYiznJN
— Junts per Catalunya🎗 (@JuntsXCat) October 2, 2026
Junts per Catalunya rebutja els dos decrets d'habitatge. La decisió s'ha pres aquest dijous al vespre en la reunió telemàtica de l'executiva del partit, convocada pel president juntaire, Carles Puigdemont, i el secretari general, Jordi Turull. Junts rebutja tant el decret més ampli, que havia estat negociat amb els grups de la investidura de Pedro Sánchez, com el segon text.
El PNB ja va anunciar aquest dijous que donarà suport al primer dels dos decrets d’habitatge i rebutjarà el segon. Els nacionalistes bascos consideren que la proposta que es debat al Congrés té "moltes mancances" i mantenen "serioses reserves respecte de l’impacte real de la norma". A més, critiquen el govern per "legislar en calent". Pel que fa al segon decret, el PNB s'oposa perquè consideren que "suposa un atac al petit propietari i retraurà l’oferta".
La votació arriba sense que l'Executiu de Pedro Sánchez tingui assegurats els suports necessaris, després que Junts hagi anunciat que votarà en contra.
El segon, el decret 27/2026, busca reforçar l'estabilitat dels contractes de lloguer automatitzant la pròrroga i recull que el propietari hagi d'indemnitzar el llogater amb l'import d'almenys dotze mesos si no vol prorrogar-lo.
El primer decret, el 26/2026, adopta mesures per ampliar l'oferta d'habitatge, limita la compra als fons voltor i grans tenidors, suspèn els desnonaments a persones vulnerables i incorpora diverses bonificacions fiscals.
El Ple del Congrés dels Diputats debat aquest divendres els dos reials decrets llei en matèria d'habitatge que ha aprovat el govern espanyol aquesta setmana davant la pressió social i política després del desnonament de la Maricarmen, l'anciana madrilenya de vuitanta-set anys.
🏛️ Bon dia i benvinguts al seguiment en directe d'El Nacional del debat al Congrés per a la votació dels dos decrets llei d'habitatge que ha aprovat aquesta setmana el govern espanyol.