El temporal que havia d'afectar Catalunya durant la matinada i el matí d'aquest dimecres ha acabat sent molt més reduït del que s'havia previst. Bona part de l'aigua ha caigut sobre el mar, mentre que els registres de pluja acumulada fins al migdia a les ciutats i viles de les cinc comarques que estaven en alerta, amb enviament d'ES-Alert inclòs, han estat més aviat discrets. Segons el mapa d'estacions del Meteocat, a l'Alt Penedès, Baix Penedès, Baix Llobregat, Vallès Occidental i Garraf, els valors amb prou feines han superat els 10 mm. Per aquest motiu, les restriccions de mobilitat i activitat sanitària s'han acabat aixecant més aviat del que estava previst. En canvi, en punts del Lluçanès, la Garrotxa i el Berguedà, les pluges han estat més intenses, amb acumulats més alts, i s'han registrat pedregades.
Davant aquest fet, a les xarxes han aparegut crítiques a la gestió que ha fet el Govern de la Generalitat, restringint la mobilitat i suspenent classes en el segon dia de curs a cinc comarques. Un dels més crítics ha estat Eduard Pujol, diputat de Junts al Congrés i candidat del mateix partit a l'alcaldia de Vilafranca del Penedès. "El Penedès, 'confinat' per pluja i danes. Contents que l’aigua no faci mal, però aquesta és la imatge del Meteocat a les 10.00 h. Troba cinc comarques sense ni un núvol i tindràs cinc comarques en alerta. Bingo. Hem passat del 'fets, no paraules' al 'semblar que fas'", ha escrit en una piulada, crític amb la gestió que s'ha fet des de la conselleria de l'Interior.
🌧️ El Penedès, «confinat» per pluja i danes.
— Eduard Pujol i Bonell 🎗 (@PujolBonell) September 9, 2026
Contents que l’aigua no faci mal, però aquesta és la imatge del Meteocat a les 10.00 h. 👇
☀️ Troba cinc comarques sense ni un núvol i tindràs cinc comarques en alerta.
🎯 Bingo.
Hem passat del «fets, no paraules» al «semblar que fas».… pic.twitter.com/28je1YwD6D
En canvi, la titular del Departament, Núria Parlon, en un dia molt convuls per la dimissió de Josep Lluís Trapero, ha defensat els avisos de prevenció i protecció. Segons ha manifestat en roda de premsa, aquests han estat "encertats" i ha remarcat que les decisions que es van prendre seguien "criteris tècnics" i no d'acord amb una "valoració política" sobre l'evolució de la pluja: "No podem dir que ens sembla políticament que plourà poc, perquè evidentment les conseqüències d’això, si són greus, són irreparables".
Les explicacions de la consellera no han acabat de convèncer els usuaris de les xarxes socials, que han criticat tant l'enviament de l'ES-Alert com la decisió de restringir la mobilitat en cinc comarques. "El problema no és alertar. El problema és convertir cada previsió adversa en alerta màxima, tancar col·legis i paralitzar activitat. La meteorologia predicativa té incertesa. I les decisions s'haurien de gestionar amb proporcionalitat. Perquè si tot és emergència, el dia que arribi l'emergència de veritat, ningú reaccionarà igual. Pere i el llop...", ha escrit un usuari, reclamant que la Generalitat revisi els protocols i els llindars.
El problema no es alertar. El problema es convertir cada previsión adversa en alarma máxima, cerrar colegios y paralizar actividad.
— IgnacioA320 (@ignacioA320) September 9, 2026
La meteorología predictiva tiene incertidumbre. Y las decisiones deberían gestionarla con proporcionalidad.
Porque si todo es emergencia, el día… https://t.co/V3kbPONWCo
Sense ES-Alert on més ha plogut
L'altra cara de la moneda han estat comarques com la Garrotxa, el Lluçanès, el Berguedà o el Ripollès, on ha plogut amb molta més intensitat, pedregades incloses. A mig matí s'ha activat un avís per temps violent, però no un ES-Alert, en què es demanava d'evitar les activitats a l'aire lliure i d'extremar precaucions. Molts usuaris a les xarxes no han entès per quin motiu s'han enviat alertes als telèfons de la població en cinc comarques on pràcticament no ha plogut malgrat les previsions i no a aquests punts del país.
S’ha enviat ES-Alert a la Garrotxa? O com no és AMB no cal. pic.twitter.com/xXjehimcdk
— Arnau Font (@senyorfont) September 9, 2026
L'experiència a Tarragona
El mes d'agost es va acabar amb dues jornades molt seguides d'aiguats a Tarragona i les ciutats del voltant. En aquelles jornades es van acumular litres i litres d'aigua, amb aiguats violents que van provocar nombrosos danys materials i també dues víctimes mortals a Roda de Berà, on dues dones van perdre la vida després de quedar atrapades sota un mur que va cedir per la força de l'aigua. El fet que aquell dia no s'enviessin alertes els telèfons va provocar moltíssim enrenou i queixes de ciutadans que ho comparaven amb alertes anteriors a Barcelona i la seva rodalia. Ara, la situació és ben bé la contrària.