La desescalada ha de ser gradual en tots els àmbits, especialment en el transport públic. Per aquest motiu, el Ministeri de Transports també està treballant a tota màquina. El departament de José Luis Ábalos ja ha elaborat una guia de recomanacions, que ha enviat a les comunitats autònomes abans de la reunió interterritorial que mantindran aquest dijous. En aquest document, al qual ha tingut accés ElNacional.cat, es contemplen mesures per a regular la demanda de transport, especialment de metro, bus i Rodalies. Entre les mesures proposades, un sistema de reserva prèvia per franges horàries per limitar-ne l’accés. Fonts del Ministeri subratllen que es tracta d’una “guia oberta” i que els responsables autonòmics podran fer les seves aportacions. Cal evitar aglomeracions com les dels primers dies d'estat d'alarma.

Concretament, el document Guia i recomanacions. Desescalada en transport urbà i metropolità proposa “establir limitacions d’accés a les xarxes de transport, com per exemple amb un sistema de reserva prèvia de franja horària. De la mateixa manera, preveu "altres sistemes que es determinin suportats en models de càlcul, o en sistemes tecnològics i reforçats si és necessari per personal de seguretat per donar indicacions als usuaris”. En aquest context, també contempla “promoure l’ús de mitjans actius de mobilitat”, com caminar, anar en bicicleta o la micromobilitat, ja sigui particular o compartida.

L’objectiu és evitar aglomeracions en hores punta, i per això aposten per mantenir la recomanació de teletreball, flexibilitzar els horaris laborals d’entrada i sortida, esglaonar els torns en les grans empreses, endarrerir l’obertura dels comerços o la possibilitat de torns per dies en alguns entorns laborals. “Amb caràcter general s’han de prioritzar les mesures tendents a reduir la demanda de transport en hora punta que és la que limita i condiciona la capacitat de tot el sistema de transport”, subratlla el document.

"És necessari comptar amb un catàleg de possibles mesures de gestió de la demanda, que podran aplicar-se en major o menor mesura en funció de les circumstàncies i necessitats de cada realitat territorial i urbana", assenyala la guia.

Fonts del Ministeri de Transports assenyalen que la guia s’ha remès aquest dimecres al matí als directors generals autonòmics. “És un document de treball, obert a les propostes i la participació de les comunitats”, expliquen aquestes fonts. Aquest dijous a la tarda hi haurà una reunió telemàtica dels directors generals de transports per abordar la desescalada en el transport urbà.

50% de l’ocupació

Per altra banda, Transports planteja establir uns “nivells recomanables d’ocupació en el transport públic col·lectiu atenent criteris sanitaris”. Aquests criteris serien revisables en funció de l’evolució de la pandèmia i de l’experiència acumulada. En base a “informacions preliminars”, el Ministeri situa aquests valors en un 50% de l’ocupació de les places assegudes i 2 usuaris per metre quadrat en el cas dels transport on el desplaçament es realitza de peu. La intenció és restablir els nivells d’oferta al 100% dels serveis, però “aplicant els criteris d’ocupació recomanables”.

Per a reforçar l'oferta, també contempla l'increment de freqüències, el reforç d'autobusos llançadora, la creació de carrils bus en les principals vies d'accés a la ciuat o la promoció de plans de mobilitat d'empreses, incloent taxis i VTC.

Recomanació de mascaretes i apps per bluetooth

Aquesta guia del departament d’Ábalos també defineix una sèrie de mesures a adoptar durant l’ús del transport col·lectiu. Entre aquestes hi ha l’”alta recomanació” d’ús de mascaretes, la instal·lació de dispensadors d’hidrogel en grans intercanviadors, recomanacions als usuaris per mantenir la màxima distància entre viatgers i evitar aglomeracions, bloquejar la primera fila de seients dels autobusos i accedir per la porta de darrera quan sigui possible, l’obertura automàtica de portes, plans específics de neteja i desinfecció o “ús d’aplicacions mòbils de traçabilitat de contactes per bluetooth”.

 

Seguim l'última hora sobre el coronavirus i les seves afectacions a Catalunya, Espanya i el món