El conseller de Salut, Manel Balcells, ha comparegut aquest dijous en Comissió per explicar els objectius del seu Departament, així com per presentar l'evolució de les dades sobre l'accessibilitat a l'atenció sanitària. Tot i que Balcells ha volgut demostrar a través de les xifres que la seva conselleria va complint amb els objectius que s'havia marcat ara fa un any, després de l'arribada d'Esquerra al Departament arran de la sortida de Junts del Govern, les seves explicacions no han convençut a bona part dels partits de l'oposició que han participat d'aquesta comissió. Des de Laia Estrada, de la CUP, que li ha retret al conseller el seu "triomfalisme" a l'hora d'explicar l'evolució de les dades, assegurant que s'havia marcat uns objectius massa poc ambiciosos; a Anna Grau, que ha criticat la insistència del conseller en mantenir el català com un requisit per treballar a la sanitat pública del país quan manquen professionals; passant per Assumpta Escarp, del PSC, que ha lamentat que la intervenció del conseller "ha estat un monòleg que permet avançar poc". Junts i els comuns han estat els partits que no formen part del Govern que han estat més constructius en les seves intervencions. 

Bona part de la presentació inicial de Balcells, interrompuda per la prova de l'alarma d'emergències, s'ha centrat a repassar l'evolució positiva de les dades sobre l'accessibilitat sanitària, que si bé no arriben als nivells que s'havia marcat el Departament com a objectiu per a finals d'any, si que avancen amb la bona direcció. Advertint que no es tracta d'una "tasca fàcil d'abordar" i advertint que hi ha moltes patologies que no necessiten ser ateses amb immediatesa, Balcells ha detallat que tant l'atenció a 5 com a 10 dies ha "millorat significativament", passant la primera del 54% al 64% en pocs mesos. La tendència és similar en l'accessibilitat telefònica, una de les prioritats del Departament, motiu pel qual s'han introduït les centraletes intel·ligents. Des de principis d'any i fins al juny, les respostes en un primer intent de trucada han millorat en un 14% i encara han d'incrementar en un 10%, una tendència similar a la resposta en les següents 12 hores.  Amb tot, no totes les dades exposades són positives, ja que més pacients han hagut d'esperar tant per les proves diagnòstiques (un 0,5%) com per visites als especialistes (13%), respecte del 2022. 

El conseller constata una millor percepció del sistema entre la ciutadania 

Segons ha expressat el conseller en comissió, per part de la ciutadania es percep una millora en l'assistència sanitària al país, que al mateix temps es correspon amb les dades objectives que ell mateix ha plantejat. "Tots tenim un entorn i això és el que ens arriba. Que ni les llistes d'espera ja no hi són i que l'atenció és millor i més ràpida". Aquesta afirmació no ha estat pas compartida entre els membres de l'oposició al Govern. La socialista Assumpta Escarp ha assegurat que en els últims dies ha estat parlant amb persones que treballen en el sistema català de salut i que totes elles es queixaven que el sistema que s'utilitza és lent i enrevessat, fet que provoca que no tinguin la sensació d'estar exercint de metges. La diputada del PSC també s'ha queixat que les dades que ha aportat el conseller no les havien pogut consular abans, una queixa a la qual se li ha sumat Núria Lozano dels comuns, però  Balcells ha recordat que pràcticament totes estaven disponibles a la web. 

Davant les crítiques dels partits de l'oposició, Ciutadans i Vox han estat els més vehements, motiu pel qual el conseller els hi ha retret la seva demagògia, des de Salut reivindiquen que després de l'època de la covid, la situació va millorant i que es troba en la direcció adequada. "Estem transformant el sistema, sense ser agosarats ni inconscients. El departament de Salut és com un transatlàntic que es mou amb inèrcia. Quan dones un cop de timó, costa que canviï la direcció. Això vol temps i persistència", ha reflexionat Balcells per tancar la seva compareixença.