El Congrés valida la mascareta en exteriors amb l'abstenció independentista

La majoria de grups parlamentaris del Congrés dels Diputats admetien abans del debat que haurien tombat l’obligatorietat de la mascareta en espais exteriors. Asseguraven que no tenia cap mena. A l’hora de la veritat, però, s'ha acabat produint una allau d’abstencions --incloent-hi ERC, Junts, el PDeCAT i la CUP-- que han permès que la mesura es mantingui vigent i no decaigui. No s’ha escapat de la polèmica: si això ha tirat endavant és perquè, en el mateix reial decret, el govern espanyol hi havia colat una mesura per a les pensions. Els aliats de l’executiu central no s’han estalviat les crítiques, però han decidit no tombar-ho per a no perjudicar els pensionistes.

Aquesta mesura va ser anunciada pel mateix Pedro Sánchez en una reunió telemàtica de la conferència de presidents el passat 22 de desembre, i va ser aprovada pel Consell de Ministres l’endemà mateix. Va ser l’única restricció comuna al conjunt de l’Estat de cara a les festes de Nadal, i bàsicament restablia l’ús de la mascareta en tot espai exterior, amb dues úniques excepcions: zones naturals (sempre que hi hagi distància de seguretat) i per a la pràctica d’esport individual. El dirigent socialista va argumentar que la mesura “es basava en l’experiència”, i aquesta obligatorietat continuarà vigent fins a nova ordre.

El mateix decret incorporava la revalorització de les pensions, l'anomenada "pagueta" compensatòria per a les pensions més. La norma aprovada el passat desembre també permetia recuperar els metges jubilats al sistema sanitari per a fer front a la sisena onada de covid. No es pot votar de manera separada. Això ha fet que la majoria de grups es tapin el nas i en validin la convalidació. Les mateixes forces independentistes ho han criticat però han acabat optant per l'abstenció en la votació d'aquest dimarts al vespre, des d'ERC, Junts, el PDeCAT i la CUP. També s'ha abstingut EH Bildu, mentre el PNB i el BNG hi han votat a favor. El marcador final: 162 vots a favor, 153 en contra i 28 abstencions. Això sí, serà tramitat com a projecte de llei.

El diputat d’ERC, Xavier Eritja, ha denunciat el “pur filibusterisme”, incloent un tema de pensions que “no té res a veure amb la matèria”. També ha criticat que la mascareta s’imposi amb caràcter generalista a tot l’Estat espanyol, deixant enrere la “cogovernança”. En la mateixa línia s’ha expressat Concepció Cañadell, del PDeCAT: “Ens molesta molt que el govern ens hagi sostmès a aquest xantatge. Senyora ministra, així no”. Ho ha qualificat de “trilerisme” i ha justificat la seva abstenció: “El nostre sentit de la responsabilitat ens impossibilita votar-hi en contra”.

També des de la dreta s’ha criticat el decret, i hi han votat en contra tant PP i Ciutadans com l'extrema dreta de Vox. La presidenta de la Comunitat de Madrid, Isabel Díaz Ayuso, s’ha preguntat a Twitter “amb quin criteri decideix el govern espanyol que continuem mantenint les mascaretes a l’aire lliure en aquests moments”.