Ciutadans va presentar al Palacio de Vistalegre el seu comitè de campanya,, que va anomenar

El comitè d'organització de la campanya electoral d'un partit mai havia despertat gaire interès fins les campanyes electorals de Barack Obama i l'auge de la compol, la comunicació política, que li va donar una nota de glamur. A Ciutadans ho han anomenat "L'Equip C" en un nou vídeo de campanya en què han sabut explotar aquesta nova vessant de les campanyes, inspirats en les experiències als Estats Units. Es tracta d'un vídeo que, per cert, Ciutadans va penjar a Youtube i l'ha retirat, així com de tots els mitjans digitals que l'han publicat.

Què fan?

El comitè es reuneix cada dia, generalment a les 9 del matí. Hi analitzen les enquestes, els arguments dels adversaris i ho adapten al seu argumentari de campanya. Ho fan basant-se en tres informes: un de premsa del dia anterior amb tot allò que s'ha publicat sobre la campanya electoral, un altre de xarxes socials i un tercer que analitza concretament què han dit altres partits.

Qui és qui?

Qui porta la batuta és el cap de campanya, José Manuel Villegas, que modera la reunió, explica en quins eixos considera que s'ha de basar l'estratègia aquell dia, atenent a aquests informes, i dóna torn de paraula a la resta de membres. Fernando de Páramo, secretari de comunicació, indica com s'ha d'adaptar el missatge, i Fran Hervías, secretari d'organització, coordina les accions necessàries allà on faran campanya. Els assisteixen dos tècnics externs (sense càrrec de partit): un de premsa que s'encarrega de la relació amb els mitjans, Daniel Bardavío que ha treballat, entre d'altres, com a responsable de premsa del Senat i del grup parlamentari del PP al Congrés, i Javier Pereira, d'Onomu Comunicación, responsable de gestionar la comunitat virtual de Ciutadans i els perfils del partit a les xarxes.

Quina estratègia segueixen?

Ciutadans dedica el gruix de la seva campanya a les seves intervencions als mitjans i a la difusió del seu missatge a internet. La tasca principal del comitè de campanya consisteix a coordinar el missatge als mítings i als mitjans amb la seva difusió a internet i la supervisió del seu impacte. Intenten que aquest impacte sigui viral a la xarxa, tot difonent vídeos, imatges, infografies i d'altre material digital, creant contingut patrocinat, ideant hashtags que en alguna ocasió han aconseguit fer trending topic a Twitter, i promocionant contingut a Facebook, essent el partit espanyol que, de lluny, té més seguidors (en té més de 225.000, mentre que PP i PSOE en tenen la meitat).

El material audiovisual, al qual Ciutadans li dóna gran importància, l'elabora Onomu Comunicación, i el coordina la responsable de continguts digitals de la campanya, Lula Bueno, sòcia d'aquesta empresa. A més, en menor mesura, han invertit recursos en tanques publicitàries, cartelleria, cunyes de ràdio, algun anunci a la premsa i flyers que els militants voluntaris distribueixen en bustiada i reparteixen al carrer. El cap de campanya, José Manuel Villegas, explica a El Nacional que Ciutadans disposa d'una base de dades amb la informació de més de 60.000 simpatitzants que algun cop han sol·licitat informació i una de subscripció al newsletter per mail de més de 70.000.

Com es finança la campanya?

Villegas explica que el 80% de la campanya es finança per mitjà d'un crèdit bancari. Preveuen gastar 4 milions d'euros que esperen recuperar amb la dotació econòmica que li pertocaria a Ciutadans si obté uns 45 diputats al Congrés (li correspondrien 6 milions d'euros), un resultat molt per sota del que li pronostiquen les enquestes. Això vol dir que amortitzarien el préstec sense problemes.

A banda d'aquest préstec, la campanya es finança en un 20% amb recursos propis de partit i amb una campanya de microcrèdits que el partit ha encetat recentment, a més de les aportacions dels seus 27.000 afiliats.