L'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, encapçala l'oposició a l'ampliació de l'aeroport del Prat —amb la incomoditat del seu soci a l'ajuntament, el PSC de Jaume Collboni— acordada la setmana passada pels governs català i espanyol que permetran una inversió per part de Aena de 1.700 milions d'euros, i considera que el projecte per engrandir les instal·lacions aeroportuàries —del qual amb prou feines han transcendit concrecions— no és més que un "aeroport d'unicorns".

En un article publicat aquest dilluns al diari El País i titulat precisament així, 'Un aeropuerto de unicornios', l'alcaldessa critica que l'acord es tanqués "en secret, en ple mes d'agost i d'esquena a la ciutadania" i que, de moment, "les úniques certeses" de l'acord són "que implica destruir la zona protegida de la Ricarda, augmentar vols i sumar 20 milions de passatgers, elevant les emissions."

En el seu text, Colau assegura que l'ampliació no interessa "a la majoria de la ciutadania de Catalunya" i recorda que l'ajuntament té el compromís de reduir les emissions "en un 50% les emissions per a l'any 2030" i que segons l'Agència de Salut Pública de Barcelona es xifra "en 1.000 morts anuals les que es produeixen per la contaminació".

"Negacionisme climàtic"

Per tot això, Colau acusa Aena d'exercir el "negacionisme climàtic" i acusa el seu president, Maurici Lucena i als governs de Catalunya i Espanya de repetir la mateixa "mentida: diuen que l'ampliació permetrà reduir emissions, fer l'aeroport 'més verd d'Europa'". Colau resumeix aquest posicionament considerant que, en conjunt, es planteja un "aeroport d'unicorns".

"Senyors defensors de l'ampliació, jo només els demano que no ens tractin de ximples", continua l'article, que planteja que el resultat de l'ampliació seria únicament, segons el seu parer, augmentar emissions. Hi afegeix que l'ampliació només beneficiaria una determinada economia, la de "les empreses i fons que constitueixen la meitat privada de la societat publicoprivada que és Aena, i que busquen el màxim benefici a curt termini", ja que "l'únic segur és que augmentaria el turisme, i per tant la feina temporal i precària, i la nostra vulnerabilitat en dependre encara més que la riquesa ens arribi de fora".

Per tot això, i sempre segons l'article que Colau publica a El País, l'alcaldessa considera que Aena representa "l'economia del passat, un model depredador, insostenible i que genera desigualtat" i avantposa, com a alternativa, "invertir a Rodalies, en el corredor ferroviari de la Mediterrània i a substituir tots els vols de curta distància per trens d'alta velocitat".

 

Imatge principal: Ada Colau en una fotografia d'arxiu / Montse Giralt