El Centre d’Investigacions Sociològiques continua situant el PSOE molt per sobre del PP. En el baròmetre del mes de gener, publicat aquest divendres, el laboratori demoscòpic dirigit pel socialista José Félix Tezanos situa el partit de Pedro Sánchez a 8,7 punts d’avantatge respecte del d’Alberto Núñez Feijóo. Malgrat la patacada patida a les eleccions d’Extremadura, el CIS col·loca el PSOE com a guanyador d’unes hipotètiques noves eleccions generals amb el 31,7% dels vots, per davant del 23% que aconseguiria el PP. L'enquesta, que també coincideix amb el pacte entre Pedro Sánchez i Oriol Junqueras per a un nou sistema de finançament, calcula que Esquerra Republicana (2,6%) obtindria ara més del doble de vots que Junts per Catalunya (1%).
En aquest nou baròmetre Vox continua en auge, pràcticament amb el mateix percentatge que en l'estudi del mes de desembre. Concretament, manté el partit d'extrema dreta com a tercera força al Congrés dels Diputats amb el 17,7% dels vots. El CIS també calcula el percentatge de vots que aconseguiria Se Acabó La Fiesta del també ultra Alvise Pérez en cas de presentar-se a aquests comicis, i els atorga un 1,8%. Novament, l'enquesta visualitza la fractura que pateix l'espai situat a l'esquerra del PSOE: pronostica que Sumar aconseguiria el 7,2% dels vots i Podemos, el 3,5%. Pel que fa a les formacions basques, Bildu (1,5%) supera el PNB (1%).
Un PSOE victoriós en unes generals malgrat haver-se desfet a Extremadura
El laboratori demoscòpic de Tezanos manté Sánchez contínuament disparat, malgrat el desgast patit en els darrers mesos per les derrotes parlamentàries, la ruptura amb Junts, i els casos de corrupció i d'assetjament sexual dins del PSOE. Fa tres mesos va arribar a situar els socialistes 15 punts per sobre del PP; fa dos mesos ho reduïa a 10,2 punts i el passat mes de desembre calculava una distància menor, de 9 punts. Ara aquesta distància, segons el CIS, s'ha reduït a 8,7 punts. Però continua sent altíssima en comparació als altres baròmetres; tots ells coincideixen a situar el PP com a primera força política a l'Estat i pronostiquen que el partit de Feijóo podria entrar a la Moncloa del bracet de Vox.
A més, el baròmetre d'aquest divendres es publica després que el PSOE patís una enorme desfeta a Extremadura, històricament un feu socialista. El partit va obtenir el seu pitjor resultat en aquesta autonomia. Va passar de 28 a 18 diputats. El PP de María Guardiola va guanyar els comicis i va passar de 28 a 29 escons, mentre que Vox va aconseguir més del doble dels representants que tenia fins llavors al parlament extremeny, i va passar dels 5 als 11 parlamentaris. Ara els populars estan disposats a pactar sense gaires exigències amb la formació de Santiago Abascal.