L'automobilística Chery obrirà un centre d’R+D a Catalunya. Així ho ha anunciat aquest dimecres el president de la Generalitat, Salvador Illa, després de reunir-se amb el president de Chery, Yin Tongyue, a Wufu, on es troba la seu central de la companyia. Les noves instal·lacions s'ubicaran a Cornellà de Llobregat, tindran una superfície de 2.000 m² i començaran a funcionar a partir del tercer trimestre d'aquest any.
Això no obstant, l'empresa no ha facilitat encara la inversió econòmica que comportarà ni els llocs de treball que pot generar. El que sí que s'ha especificat és que aquest centre de recerca servirà perquè Chery ofereixi suport al grup a escala global i s'especialitzarà en el disseny i l'adequació dels vehicles per atendre les necessitats dels usuaris europeus, incloent-hi l'adaptació de les carrosseries, segons ha avançat el Govern.
Suport públic
La reunió d'aquest dimecres a Wufu ha servit per signar una carta d'intencions, acordada a través de l'agència Acció, per posar en marxa aquest centre de R+D, que Illa ha situat com un "primer fruit" concret del viatge de nou dies que el Govern està realitzant a la Xina. En aquest acord l'executiu català es compromet a fer costat a les iniciatives de l'empresa en el desenvolupament i expansió de la seva indústria i innovació tecnològica en l'àmbit del vehicle elèctric i híbrid, a més de garantir les connexions amb l'ecosistema universitari i les institucions de recerca, i proporcionar "instruments públics de suport com subvencions, permisos i incentius, la qual cosa inclou explorar la possibilitat de subsidis laborals.
De la seva banda, Chery es compromet a un desenvolupar a llarg termini la seva activitat a Catalunya i a establir-hi el centre de recerca, com un hub per desenvolupar el producte i atraure talent d'Europa, tot plegat en col·laboració amb el Govern de Catalunya.
"Donem des del Govern molta importància al fet de tenir recerca i desenvolupament d'una de les companyies tecnològicament més avançades en la producció de cotxes i en l'àmbit de la robòtica a Cornellà de Llobregat", ha assegurat Illa, a més de subratllar que aquesta iniciativa mostra la voluntat de Chery d'establir relacions a Catalunya en l'àmbit acadèmic, a través de la UPC, i de comptar amb enginyers i tècnics per adaptar els seus productes a la realitat europea.
Ebro
Chery és un dels principals productors d'automoció xinesos, amb un volum de vendes que supera els 2,6 milions d'unitats anuals i des del 2024 va establir una aliança amb EV Motors -propietari d'Ebro i BTech- per fabricar cotxes a la Zona Franca de Barcelona. El novembre passat el president de l'Assemblea Popular Nacional de la Xina, Zhao Leji, considerada tercera autoritat del país, va participar en l'acte d'inauguració de la producció d'aquests vehicles.
Abans d'acudir a Chery, Illa ha visitat les instal·lacions de Seat a Hefei en plena negociació amb la Comissió Europea pels aranzels imposats al Cupra Tavascan, el vehicle elèctric que es fabrica en aquesta planta. Allà s’ha reunit amb Markus Haupt, conseller delegat interí de l’empresa, que ha recordat que el Cupra Tavascan va ser dissenyat a la planta de Martorell per comercialitzar-lo a Europa i s’ha vist afectat “greument” pels aranzels imposats per la Unió Europea, que han passat del 10% previst inicialment al 30,7%, la qual cosa ha impactat en els resultats de la firma. En aquest context, Haupt ha assegurat que Seat manté converses “profundes i intenses” amb la Comissió Europea a la recerca d’una solució positiva que permeti revertir l’aranzel afegit per la UE. “Estem treballant en la recta final de forma molt intensa”, ha assegurat el CEO de l’empresa.