L'expresident de la Generalitat Valenciana, Carlos Mazón, compareix avui davant les Corts per donar explicacions sobre la gestió de la DANA que va arrasar el País Valencià, especialment els municipis de l'Horta Sud de València, el 29 d'octubre del 2024. Aquesta compareixença arriba una setmana i un dia després de la dimissió de Mazón com a president, un adeu que no va convèncer ni els seus rivals polítics ni les víctimes de la DANA que consideren que la responsabilitat que pesa sobre l'expresident hauria de comportar presó per ell i altres membres del seu executiu. Tot plegat mentre la jutgessa de la DANA estreny el cercle sobre el popular, que continua com a diputat a les Corts mentre PP i Vox escullen el seu relleu.
- Mazón va ser avisat a les 17:37 de la gravetat de les inundacions, una hora abans que sortís d'El Ventorro
-
Mazón ret comptes per la DANA a la comissió de les Corts: tots els interrogants que haurà d'aclarir
Se suspèn per avui la sessió de la comissió d'investigació. S'aixeca la sessió.
Se suspèn la sessió per un recés de cinc minuts després d'aquesta compareixença de Mazón.
“Aquí ningú més fa res. El govern espanyol callat des del 29 d'octubre”, ha etzibat Mazón en to enfadat. “He suportat bulos, atacs, campanyes contra mi, i aquí estic, el primer polític responsable compareixent en una comissió d'investigació”.
Sobre les trucades que no va atendre, el president en funcions assegura que: “Que no atengués una trucada no vol dir que estigués incomunicat”. A més, Carlos Mazón treu pit de ser “l'únic en comparèixer, l'únic en donar explicacions i l'únic en assumir responsabilitats”. Assegura que ell ha donat tantes explicacions “que fins i tot he acabat dimitit”.
Ara és el torn de Mazón, que assegura que ja ha donat totes les explicacions possibles, “em pregunteu com si no hagués donat mai explicacions”. Ha dit que ell sempre diu la veritat “davant els bulos i les mentides dels altres partits”. “Jo no m'he amagat 12 mesos com han fet altres”.
“Faci un acte de reflexió interna i contesti les preguntis que li fem. Vostè té sobre la consciència 229 persones mortes, per humanitat renunciï a l'escó, renunciï a l'aforament i vaig a Catarroja a declarar”, ha conclòs el portaveu del PSPV.
“Dius que tens la mà estesa a les víctimes, però el que tens és la ma oberta de les bufetades que li estàs fotent a les víctimes dia rere dia. Tant de bo aquell 29 d'octubre haguessin estat incomunicant, perquè l'únic que vas fer va ser bloquejar tot”, ha etzibat visiblement molt emprenyat el diputat socialista.
El mateix portaveu socialista assegura que Mazón “és un indigne” i li retreu que es pensés que estava d'Erasmus a la Generalitat Valenciana. “El que va passar al funeral d'Estat és poc. És indigne el que estàs fent en aquesta comissió. Deixa de fer preguntes a l'aire, ets tu el que has de contestar. És una vergonya”.
El portaveu del PSOE, en una intervenció amb molta contundència, ha carregat contra Mazón també pel fet que no hagi contestat a cap de les preguntes qui li han fet els diputats i s'hagi limitat a llegir un discurs.
“Però quin president sap que té Utiel està inundat, hi ha gent atrapada i els carrers són rius i es queda dinant a El Ventorro? Si estaves informat per què collons et vas quedar al reservat del restaurant?”, ha conclòs Baldoví molt emprenyat.
Baldoví sobre que Carlos Mazón s'hagi limitat a llegir un discurs: “El que acabes de fer ara és una burla. Tu vens equí a contestar preguntes, no a llegir un discurs de 23 minuts. A contestar a les persones que tens aquí darrere. A veure si tens valor a deixar els fulls i contestes les preguntes", ha dit el líder de Compromís.
Ara és el torn de Joan Baldoví, que, de nou, carrega amb molta duresa contra Carlos Mazón: “Tens la consciència neta perquè no la fas servi mai. Continués amb els bulos, no tens valor per contestar res”.
El portaveu de Vox carrega durament contra la gestió del PSOE, especialment contra Pedro Sánchez, a qui titlla de “criminal”.
En el torn de rèplica, des de Vox es tornen a queixar de la incompareixença dels ministres, especialment la de Margarita Robles.
Mazón retreu que Pedro Sánchez no li va trucar en cap moment el dia de la tragèdia.
"Després de les alertes del departament de Seguretat Nacional no hauria d'haver tornat Pedro Sánchez cap a Espanya?" es pregunta Mazón, tirant pilotes fora. Sánchez era de viatge oficial a l'Índia.
"El dinar no s'hauria produït si hagués sabut llavors el que sé ara. Hauria canviat la meva agenda", Mazón lamenta que s'estigui intentant "arruïnar la vida" a Maribel Vilaplana. Assegura que va estar atent durant tot el dinar.
Mazón torna a tirar pilotes fora i culpa a la resta de les institucions, sobretot a la Confederació Hidrogràfica del Xúquer i a l'AEMET.
"Vaig vincular el meu futur a la recuperació. S'han posat en marxa més de 150 línies d'ajuts. Sempre he tingut la mà estesa a les víctimes", assegura Mazón, tot i que els afectats han demanat la seva dimissió durant un any i ara volen que vagi a la presó.
"El govern espanyol té molt per explicar. En els pròxims anys haurem de destinar més recursos a lluitar contra aquests afectes. Les emergències necessiten més inversions i professionals. Tots els experts diuen que són cabals perillosos"
"Els valencians hem de buscar la unitat per exigir a Madrid que tots els cabals estiguin monitorats", demana Mazón i crítica al govern espanyol per no haver començat les obres per arreglar les zones afectades.
"No podem acceptar que un any després a la rambla de Poio només hi hagi un sensor i que altres rambles estiguin sense monitorar", es queixa Mazón.
"No entraré en polèmiques estèrils, crec que no és el que esperen els experts ni de vosaltres ni de mi", assegura Mazón davant les preguntes de PSPV i Compromís sobre el Venterro.
"Des del primer moment vaig saber que aquesta tragèdia l'emprarien alguns com una oportunitat política", diu Mazón.
"Saben vostès que en aquesta comissió es dirimeixen responsabilitats polítiques i les meves ja han estat assumides. L'objectiu és que mai no hàgim de tornar a viure una tragèdia. Sempre he pensat que el meu futur polític era rellevant".
Torn de Mazón.
El PP demana a Compromís i el PSPV que no faci servir les víctimes com arma contra els populars.
"Els 229 morts no mereixen una explicació del govern espanyol en aquesta sala? Els milers de comerços que no cobren ajudes no mereixen una explicació?", pregunten des del PP.
Torn del PP, que carrega contra Compromís i el PSPV.
El PSPV pregunta a Mazón per si van beure alguna cosa més que vi durant el dinar amb Maribel Vilaplana mentre el president en funcions somriu.
Torn del partit socialista: "Les víctimes no han comparegut pel bloqueig del PP i Vox. No permeten que vinguin a presenciar la compareixença. Cinc assessors seus ocupen el seu lloc".
"Han sigut massa canvis de versions. Avui imaginem que no ens has portat cap prova. El tiquet del Ventorro, els trajectes dels cotxes oficials... És de veres que vas demanar no tenir escortes mentre estaves amb Maribel Vilaplana? Les preguntes de Compromís són les de tot el poble valencià". Baldoví pregunta directament a Mazón "on estaves quan la gent s'estava ofegant".
"Aquesta comissió és una vergonya, una estafa a les víctimes i una burla a la veritat. Demostra la falta d'humanitat del PP i Vox. Ha estat creada per salvar-li el coll i netejar la infame tasca del seu Consell", retreu Baldoví als populars.
Torn de Joan Baldoví, líder de Compromís.
Vox denuncia que el govern espanyol va deixar "sol" el de la Generalitat després de la tragèdia.
Comença preguntant a Mazón José María Llanos, retraient a Pedro Sánchez que no hagi comparegut.
Comença la comissió d'investigació sobre les causes de les inundacions causades per la DANA al País Valencià. Un any després de la tragèdia i una setmana després de la seva dimissió, compareix Carlos Mazón.
Arriba Carlos Mazón a la sala de comissions.
Expectació a les Corts, a l'espera que arribi Carlos Mazón per a declarar en la comissió d'investigació sobre la DANA.
L'esperada compareixença de Carlos Mazón davant la comissió d'investigació a les Corts valencianes està previst que comenci a les 16:00 h. Entre els assistents de públic no hi haurà les víctimes de la DANA, que ho havien demanat, ja que els seients de convidats estan ocupats per membres del gabinet de presidència.
Les associacions de víctimes de la DANA s'han concentrat a les portes de les Corts, on en uns minuts han de comparèixer Carlos Mazón. Els concentrats han desplegat pancartes i han cridat consignes com ara: "Mazón, criminal" o "No són morts, són assassinats".
La secretària general del PSPV, Diana Morant, ha tornat a exigir eleccions per superar "la pitjor crisi política que hem viscut al País Valencià" i preguntada per si els socialistes presentaran algun candidat a la investidura, ha recalcat que ella "no avançaria cap pantalla", però ha advertit que no permetran "cap trampa" del PP i Vox per "no iniciar el rellotge pel qual hi hauria una convocatòria electoral de manera automàtica".
La periodista Maribel Vilaplana, que va dinar amb Carlos Mazón el dia de la dana, va assegurar en la seva declaració com a testimoni a la jutgessa que investiga la gestió de les riuades que a partir de les 17.15 hores va ser quan el cap del Consell va començar a rebre moltes trucades. D'acord amb la seva declaració, aquest va ser el moment "àlgid" de les trucades, si bé no va poder confirmar amb qui va parlar ni se li va preguntar.
Tot i que és un clam de l'oposició i també de les víctimes de la DANA, Tellado ha descartat que es convoquin eleccions al País Valencià. "Crec que hi ha un Govern estable i no tindria cap sentit que aquest Govern es veiés obligat a parar i convocar en aquests moments un procés electoral que aturaria la normal activitat de la Generalitat Valenciana durant mig any", ha sentenciat. Així i tot, si PP i Vox no arriben a cap acord per al relleu de Mazón, els valencians seran cridats a les urnes.
La direcció del PP ha escollit Juanfran Pérez Llorca, número 2 de Mazón com a secretari general del PP del País Valencià i portaveu del partit a les Corts com a relleu de Mazón.
En aquests moments, després de la seva dimissió dilluns passat, Mazón és diputat a les Corts i president de la Generalitat en funcions.
Fins aquest dimarts, que compareix davant la comissió d'investigacions a les Corts, Mazón només ha donat les explicacions que ell ha cregut convenients davant la premsa, malgrat que ha canviat de versió en diverses ocasions sobre què va fer la jornada tràgica del 29 d'octubre.
Les associacions de víctimes de la DANA, que demanen reiteradament la dimissió de Mazón, no podran assistir a la compareixença del president en funcions de la Generalitat a les Corts, perquè els seients reservats per a convidats els ocuparan càrrecs del gabinet de presidència.
Aquesta serà la primera declaració pública de Carlos Mazón des que va presentar la seva dimissió dilluns 3 de novembre. Des d'aquell dia, a banda de presidir la reunió del govern l'endemà, no ha fet cap aparició pública.

El president de la Generalitat en funcions, Carlos Mazón, compareix aquest dimarts a les 16.00 hores a la comissió d'investigació sobre la DANA a les Corts, en la qual donarà compte de les actuacions dutes a terme per l'Administració autonòmica "per a la recuperació social i econòmica de les zones afectades" per la riuada i "tot allò que considerin els grups" que constitueixen l'òrgan. La compareixença és a petició pròpia i arriba vuit dies després que anunciés la seva dimissió.