Jaime Peris Pascual, fins ara cap de gabinet de Rebeca Torro, elegida com nova secretària d'Organització del PSOE en substitució de Santos Cerdán, va ser advocat d'una de les empreses esquitxades pel cas Koldo, Levantina de Ingenería y Construcción, segons han informat des de El Mundo. Pascual va ser nomenat cap de gabinet de Torró, secretaria d'Estat d'Indústria, el setembre de 2024.

Abans d'entrar a la política, Peris va ser el director del departament jurídic "d'una empresa d'enginyeria i construcció a València", segons assenyala el seu currículum. Aquesta empresa és Levantina de Ingenería y Construcción (LIC), a la que va estar lligat des de març del 2011 fins al juny de 2015.

José Ruz, al Suprem

El cap de LIC, José Ruz, és per a Leopoldo Puente, que instrueix el cas Koldo al Tribunal Suprem, "un element comú als principals investigats [Santos Cerdán, José Luis Ábalos, Koldo Garcia], havent mantingut reunions amb tots ells i donant novetats de les mateixes al mateix Koldo". L'UCO identifica tres obres adjudicades a LIC amb "irregularitats", per 78,8 milions d'euros, a Astúries, Terol i la denominada Autovia del Camí de Santiago.

Ruz ha declarat aquest divendres al matí al Tribunal Suprem que, cap al 2022, quan la seva societat tenia dificultats per aconseguir adjudicacions d'obra pública, va demanar reunir-se amb Cerdán per què, va dir, "em van dir que al PSOE parlaven malament de la meva empresa" i "era l'últim que em quedava", sense arribar a precisar més sobre l'inici dels seus contactes.

Per a l'UCO de la Guàrdia Civil i per al jutge, les converses que mantenien Ruz i Koldo, evidenciarien possibles contractes públics falsejats a canvi de comissions, i més tenint en compte que l'empresari ha admès que Koldo Garcia i ell feien servir telèfons segurs amb SIM d'un sol ús pels quals parlaven, segons Ruz, de "coses menors". En tot cas, l'empresari ha negat en tot moment haver pagat mai cap comissió.

El passat de Peris

Jaime Peris va començar la seva carrera política a Ontinyent, al País Valencià, on va ser regidor d'Urbanisme entre els anys 2016 i 2019. Posteriorment, va ser assessor a la Conselleria de Sanitat de la Generalitat Valenciana i l'any 2020 va passar a ser cap de gabinet de la conselleria.

Torró va ser anomenada secretaria d'Estat d'Indústria el desembre de 2023. Abans d'entrar al govern espanyol, Torró va formar part del govern de Ximo Puig a la Generalitat Valenciana, on va ser consellera de Política Territorial i va destacar, entre altres coses, per aconseguir la inversió de la gigafactoria de bateries de Volkswagen a Sagunt. Anteriorment, va formar part de la corporació municipal d'Ontinyent des del 2007 fins al 2019, on va coincidir amb Peris.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!