L'economista Santiago Niño-Becerra s'ha mostrat a favor de la nova mesura que vol implementar el govern espanyol de fer pagar per circular per les autovies. El president espanyol, Pedro Sánchez ha anunciat un nou impost de circulació que vol aprovar l'any 2023 perquè entri en vigor el 2024. Segons apunta el mateix executiu, la intenció és "crear un pagament per l'ús de la xarxa viària de carreteres" i una compensació per l'externalitat negativa de la contaminació.

Això, per Niño-Bercerra, contràriament al que pensen la majoria de formacions polítiques que fan oposició, és un encert, ja que cobra només a aquells qui ho utilitzen. "No és un peatge, és una taxa: paga qui ho fa servir i qui més ho fa servir, més paga. I ha de ser així perquè qui no ho fa servir no desgasta i si el manteniment es paga amb impostos, ho paguem tots. Per això cal posar una vinyeta: tarifa plana, cafè per a tots, no", ha indicat en una piulada.

becerra TUIT

Un nou escenari

De fet, l'economista ja avisava fa unes setmanes que quan finalitzin els peatges de les autopistes es dispararà l'ús d'aquestes vies i això previsiblement portarà al seu deteriorament, perquè no hi ha plans previstos.

"Finalitzen els peatges, i el trànsit en aquestes vies es dispararà, per la qual cosa les congestions s'incrementaran i el deteriorament serà molt, molt superior. I a més desapareixen els ingressos que aporten als ajuntaments. S'acaben els peatges, però hi ha plans per a aquests augments de congestió? Hi ha càlculs reals dels molt més grans costos de manteniment? N'hi ha per compensar els municipis? A zones de vies que no són de peatge, la B-20 i l'A-2, per exemple, l'estat del paviment és horrible. Passarà això en aquestes vies que deixaran de ser de peatge? Amb el temps, que no acabi passant allò de què bé quan hi havia peatges!", es preguntava.

Niño Becerra

 

Ara, Niño-Becerra ja té resposta: el nou pla de Sánchez. Amb aquesta mesura, el govern de Sánchez pretén "garantir els mecanismes adequats de finançament per a la conservació i manteniment de l'estoc d'infraestructures" de tot l'Estat. Això podria comportar l'aparició de nous peatges a la xarxa viària  a partir de 2024 per tal de cobrar l'impost, però l'Executiu no ha donat més detalls al respecte.

Imatge principal: L'economista Niño-Becerra a TV3