El temor d'una pujada desmesurada del preu del gas s'ha escampat arreu d'Europa des de fa mesos. Aquest dimarts, la Comissió Europea ha proposat fixar un màxim de 275€ el MWh per al mercat de gas TTF, que és el que es fa servir de referència a Europa per marcar els preus del gas. El topall, però, només s'activaria sota una sèrie de supòsits i es desactivaria de forma automàtica si la situació al mercat es torna a normalitzar. L'objectiu de tot plegat, segons ha informat aquest dimarts des d'Estrasburg la comissària d'Energia, Kadri Simson, consisteix a prevenir episodis amb importants pics en els preus energètics i, alhora, evitar disrupcions al mercat, així com assegurar el subministrament energètic al conjunt de la Unió Europea.

Tal com ha detallat la mateixa Comissió Europea, impulsora d'aquesta proposta, el mecanisme s'activaria únicament si es compleixen dues condicions. Per una banda, que el preu a futur del gas en el mercat del TTF se situï per sobre els 275 euros per MWh durant dues setmanes consecutives. Per altra, caldrà que el preu de gas al mercat TTF se situïn almenys 58 euros per sobre l'import de referència del Gas Natural Liquat (GNL) durant deu dies consecutius. Un cop es donin aquests supòsits, l'Agència per la Cooperació els Reguladors d'Energia (ACER) publicarà de forma immediata una correcció al Diari Oficial de la Unió Europea i informarà els diferents òrgans competents dels procediments. L'endemà mateix, el mecanisme entraria en funcionament fins que els preus al TTF tornessin a situar-se per sota els nivells establerts. Segons ha detallat l'executiu comunitari, el límit es podrà activar a partir de l'1 de gener de 2023.

“No és una intervenció per a fixar els preus del mercat a un preu artificialment baix. És un mecanisme d’últim recurs per a prevenir nivells de preus excessius no-alineats amb els preus globals”, ha declarat en roda de premsa la comissària europea d’Energia, Kadri Simson. El topall pren com a referència el mes d’agost passat, quan els països de la UE s’afanyaven a comprar gas per a omplir els seus dipòsits abans de l’hivern i el TTF va marcar un rècord de 349 euros/MWh. Ara ha caigut fins als 116 euros/MWh, lluny encara dels 15 euros de fa dos anys. Simson ha admès en roda de premsa que la seva activació és complexa, però ha assenyalat que s'ha dissenyat tenint en compte que els escenaris d'alta volatilitat i preus extremadament alts dels últims mesos, i que ara han deixat els preus entorn dels 120 euros KWh, "poden tornar", i que el disseny d'aquesta mesura està pensat en aquest sentit.

Després de l'activació d'aquest topall, es procedirà "automàticament" a una desactivació "quan el seu funcionament ja no estigui justificat per la situació del mercat de gas natural, és a dir, quan el desfasament entre el preu del TTF i el preu del GNL deixi de produir-se durant 10 dies hàbils consecutius", i, d'altra banda, mitjançant una "decisió de suspensió" en cas que l'executiu comunitari consideri que hi ha un risc per al subministrament, per a l'estabilitat financera o bé quan consideri que està impedint que es compleixin els esforços de reducció de la demanda.

Espanya s'hi oposa

El govern espanyol s'oposarà "amb contundència, amb rotunditat" al topall de 275 euros el MWh proposat aquest dimarts per la Comissió Europea (CE) per al gas natural. La ministra de Transició Ecològica, Teresa Ribera, s'ha expressat en aquests termes en una compareixença al Senat. Ribera ha anat més enllà i ha advertit la CE que per marcar aquesta referència "és millor no fer absolutament res".