L'aturada de país convocada per les entitats sobiranistes i els denominats Comitès de Defensa de la República ha aconseguit tallar durant tot el dia la frontera franco-espanyola, a la Jonquera, i ha bloquejat els moviments de l'AVE a Barcelona, també a Girona. El viatge en el tren d'alta velocitat entre la capital catalana i Madrid no ha estat possible en gran part del dia, i tampoc la connexió amb França. Era el primer cop que una vaga a Catalunya era gestionada políticament pel govern espanyol, des de fa dècades, amb el control tant dels Mossos d'Esquadra com de la Policia Nacional, però no ha tingut en molts punts el control del territori.

La protesta, que estava motivada per l'empresonament de membres del Govern i els presidents de l'ANC i Òmnium, ha comptat també amb una important mobilització ciutadana, que s'ha concretat en concentracions a la plaça Sant Jaume de Barcelona al matí, i manifestacions a pràcticament totes les capitals de comarca al vespre. A Barcelona s'ha celebrat una concentració a la plaça de la Catedral. Les convocatòries han estat secundades per milers de persones, amb una àmplia implantació territorial.

L'aturada de país ha estat una combinació de talls d'infraestructures i manifestacions que han aturat Catalunya moltes hores del dia, especialment en els punts fronterers. A la banda sud, també ha estat tallada la circulació a Ampolla gran part del dia, i el mateix ha succeït a la carretera entre la Seu d'Urgell i Andorra, i al pas fronterer de Puigcerdà. No ha estat una vaga laboral centrada en les fàbriques, sinó en les infraestructures i el territori, amb un impacte polític que no té precedents en una protesta similar. Nombrosos mitjans internacionals han seguit la protesta, i l'agència britànica Reuters ha emès la concentració a l'Estació de Sants tota la tarda en directe per internet.

Un total de 76 trams viaris han quedat afectats al llarg del dia per mobilitzacions, segons el Servei Català del Trànsit. Entre les vies afectades hi ha hagut l'AP-7 en diversos trams, com ara Figueres, Borrassà i l'Ampolla. Altres carreteres tallades han estat l'N-340 a Amposta i l'Aldea, la C-59 a Caldes de Montbui, l'N-145 a la Seu d'Urgell, l'-N-152 a Puigcerdà o l'A-22 a Almacelles.

La primera gran ocupació ha estat a l'estació de l'AVE de Girona, quan centenars de manifestants han irromput a la instal·lació i han trencat el cordó de seguretat. La invasió de vies s'ha produït abans de les 9 del matí, amb una participació creixent de persones, de manera que s'han superat les dotze hores d'interrupció de la circulació de trens d'alta velocitat. El servei del tren d'alta velocitat en direcció a França i, en sentit invers, cap a Barcelona ha quedat tallat.

Un punt a banda ha estat també la concentració a Borrassà, a l'Alt Empordà, que ha tallat durant tot el dia la connexió viària amb la frontera franco-espanyola, en una via considerada internacional. L'aturada ha començat a primera hora del matí, i tot seguit s'han creat monumentals cues de camions. Comitès de Defensa de la República de les comarques veïnes s'han traslladat durant el dia al tall de Borrassà per reforçar-lo, amb la presència de centenars de persones.

Cap a les 20 hores, el govern espanyol ha intentat finalitzar la protesta desplaçant-hi desenes de furgones dels Mossos i de la Policia Nacional, i els organitzadors han decidit desconvocar la protesta. Ja havien passat una desena d'hores, però, amb la frontera tallada. Des de la Catalunya Nord, la prefectura francesa va recomanar no viatjar a l'Estat espanyol.

La carretera entre la Seu d'Urgell i Andorra, que també té oficialment caràcter internacional, ha estat durant tot el dia tallada, amb alguns parèntesis pactats, fins al punt que els vehicles havien d'entrar al principat pirinenc per un camí sense asfaltar, el d'Anserall. Unes 800 persones han participat en la protesta.