El govern de l'Aragó hi torna i carrega contra el Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC) una vegada més arran de l'entrega forçada per via judicial de les pintures de Sixena. Els resultats preliminars dels informes fets per tècnics aragonesos asseguren que hi ha una "falta de manteniment" en les obres, afectacions "directes" per humitats i brutícia —com ara burilles, insectes o runa— en les estructures sobre les quals hi ha integrades les pintures. Al fil, el director general de Cultura del govern aragonès, Pedro Olloqui, ha acusat el museu català de "deixadesa" i de "falta de manteniment" del patrimoni.

"La conservació de les pintures no ha tingut els estàndards necessaris i desitjables", ha llançat aquest dimarts Olloqui en roda de premsa des de Saragossa, en la línia de les seves habituals declaracions incendiàries sobre la qüestió. L'alt càrrec aragonès ha deixat en l'aire una suposada intencionalitat del museu perquè les pintures es degradin per ser d'origen aragonès i ha anat més enllà: "Si fos patrimoni català se l'haurien estimat més, però és dels aragonesos". Olloqui ha manifestat que l'anàlisi desmunta el relat "interessat, idealitzat i mitificat" de la conservació de les pintures de Sixena al MNAC i ha obert la porta a futures accions de denúncia.

"Les filtracions d'aigua són fruit de condicions inestables de les instal·lacions del MNAC i ni les filtracions ni les reparacions que s'hi van fer no van ser confirmades ni informades per la direcció del MNAC ni per les institucions catalanes. És un fet gravíssim i que ha de ser denunciat. Ho abordarem en el futur si fos necessari", ha llançat el director general de Cultura. Olloqui ja va acusar el MNAC al setembre de mantenir les pintures amb humitats i el museu català va replicar que aquesta afirmació evidenciava una "manca de rigor". El MNAC va precisar que "només hi ha taques d'humitat antigues al suport de fusta de les pintures, cosa que està perfectament documentada i del que la tècnica enviada per l'Executiu aragonès estava informada".

Tanmateix, el portaveu del govern aragonès ha afirmat que els informes dels conservadors i restauradors aragonesos demostren que l'estat de les pintures és "estable" i que això permet traslladar-les "sense riscos extraordinaris". "No hi ha una patologia generalitzada que n'impedeixi el trasllat", defensa l'Aragó. Olloqui ha asseverat que és "urgent que torni a casa, d'on mai va haver de sortir i on serà valorat i estimat".

Que el MNAC vagi preparant el desmuntatge i l'embalatge

Aquests informes tècnics es traslladarà ara al jutjat d'Osca que va ordenar l'entrega de les pintures a l'Aragó i que, per ara, ha rebutjat tots els recursos que ha presentat el patronat del MNAC per evitar un trasllat que considera d'alt risc per a la integritat d'aquest patrimoni medieval. El govern d'Aragó ha defensat que els informes s'han realitzat de forma "brillant" per tècnics aragonesos "de màxim nivell nacional i internacional".

Així, el govern de l'Aragó planteja el desmuntatge del conjunt en 72 fragments per garantir les màximes condicions de seguretat de l'operació i reitera al MNAC la petició perquè comenci els treballs de desmuntatge, embalatge i trasllat en compliment de la sentència. Per la seva part, la directora dels equips tècnics que han treballat en el cas, Natalia Martínez de Pisón, ha avançat que un cop instal·lades a Sixena "caldrà fer una intervenció" sobre les pintures per la seva degradació.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!