Carregant...

Les autoritats calculen que encara hi queden a Ceuta prop de 10.000 immigrants que van entrar a la ciutat autònoma entre el 30 i el 31 de juliol i els agents d'Estrangeria i de la Policia Científica continuen recopilant les seves dades. Durant les primeres setmanes, els immigrants adduïen raons econòmiques, com ara no tenir feina o voler buscar una vida millor a Espanya, per demanar l'entrada al país. Ara, però, s'ha detectat un canvi de tendència i en el 70% de les peticions d'asil l'argument plantejat pels immigrants és que són perseguits al seu país a causa de la seva orientació sexual, segons informa l'ABC.

La majoria de les persones que van entrar a Ceuta el juliol passat, més del 90%, són originàries del Marroc. En aquest país, les relacions sexuals entre persones del mateix sexe estan castigades amb penes d'entre sis mesos i tres anys de presó i a Espanya la persecució per causa de l'orientació sexual és motiu per demanar l'asil. Fonts policials expliquen que aquest canvi de tendència en les sol·licituds d'asil és a causa de l'assessorament que estan rebent per aconseguir l'objectiu de quedar-se a Espanya.

Aconseguir l'asil

Amb tot, aconseguir l'asil per aquesta via no és fàcil. La prova és que fins ara només han estat acceptats cinc expedients. Perquè es concedeixi l'asil, les autoritats espanyoles han de valorar si realment existeix una por fonamentada de patir persecució per l'orientació sexual i comprovar-ho és força complicat. L'Oficina d'Asil i Refugi estudia cada cas, valora la coherència del relat ofert pels sol·licitants en diferents entrevistes i qüestionaris, les circumstàncies personals, les possibles amenaces i també la documentació i informació sobre la situació de país d'origen.

Segons les estimacions policials, aproximadament el 95% de les sol·licituds d’asil corresponen a ciutadans marroquins, mentre que el 5% restant correspondria a persones d’altres nacionalitats. De les presentades per ciutadans del Marroc resoltes, el 99% han estat denegades. Durant els primers trenta dies, moltes persones al·legaven motius econòmics, i ha estat a les darreres setmanes que s'ha observat un canvi de tendència, i el 70% de les més recents són per persecució per orientació sexual. Pel que fa a les concessions d’asil, hi ha almenys 19 resolucions favorables publicades al BOE, cinc de les quals haurien estat per motius relacionats amb la sexualitat.

La denegació de la sol·licitud d'asil no significa que la policia pugui expulsar automàticament aquella persona: cal notificar la resolució i resoldre els recursos que es presentin. Ara bé, segons fonts policials, els immigrants, en saber que han rebutjat la seva petició opten per abandonar els indrets on estan allotjats i, en molts casos, tornat al Marroc.