"La situació econòmica actual és igual que l'any passat, però les perspectives econòmiques i polítiques (en referència a Catalunya) et fan estar acollonit", s'ha expressat Juan Roig, president de Mercadona, durant la conferència que ha pronunciat a la primera sessió del Congrés Nacional d'Empresa Familiar.

"Els empresaris generem el 75% del PIB i el 80% de l'ocupació. Si amb una empresa volguéssim guanyar diners, ens dedicaríem a la droga". Roig ha volgut deixar clar que "l'objectiu d'una empresa no ha de ser maximitzar beneficis, sinó satisfer el client i també el treballador, el proveïdor, la societat i, per descomptat, el capital. Si poses el capital per davant de tot, tens un problema".

El president de Mercadona considera que és imprescindible guanyar diners, però "s'ha de donar abans de rebre" perquè el client estigui content, "com més et preocupis pel client, més èxit tindràs".

Els riscos reals

En el seu conjunt, el 93% dels empresaris familiars preveu mantenir el 2019 els nivells d'ocupació actuals o incrementar la plantilla, mentre que un 64% espera augmentar la xifra de vendes l'any que ve, i el 80% té entre els seus plans augmentar la seva inversió a Espanya. Així mateix, creuen que els principals riscos que podrien perjudicar l'economia espanyola en els propers anys són, en primer lloc, l'endeutament públic i la política fiscal; en segon, la manca de reformes estructurals; en tercer, els reptes digitals, i en quart, l'entorn econòmic internacional.

Segons les dades d'aquest sondeig, per als empresaris és prioritària la consecució d'un pacte per a l'educació i la formació, seguit d'un pacte per a la simplificació fiscal i administrativa, d'un pacte de model territorial i d'un pacte de les pensions. El 57% creu que hi haurà un moderat augment de l'activitat econòmica amb una limitada creació d'ocupació (davant el 82% que ho pensava l'any passat) i el 41% preveu un creixement fràgil sense creació neta d'ocupació (enfront de l'11% que ho creia l'any passat), i només un 2% creu que l'augment de l'activitat econòmica serà ràpid amb una intensa creació d'ocupació.

El 64% dels enquestats preveu augmentar les vendes el 2019, davant el 28% que creu que seran similars a les de l'any anterior, i un 8% que considera que les seves vendes es reduiran.

El 2019 es mantindrà l'ocupació

Així mateix, el 67% afirma que si es compleixen les previsions, els beneficis obtinguts es reinvertiran en l'empresa, el 13% ho dedicarà a la disminució del deute; el 12% a la prospecció de nous mercats, i el 8% farà un repartiment de beneficis entre els seus socis o accionistes.

El 47% dels empresaris espera mantenir els nivells d'ocupació actuals (enfront del 38% del 2017), el 46% preveu incrementar la plantilla (enfront del 52% de l'any passat) i un 7% creu que la reduirà (enfront del 10 % de 2017). Un 80% té previst augmentar la seva inversió a Espanya, enfront del 20% que no preveu fer-ho.

Imatge negativa de l'empresari

El 49% dels enquestats en aquest congrés creu que la percepció social de l'empresari en general és negativa, davant el 43% que la veu positiva; percentatge que varia en el cas de la percepció de l'empresari familiar, on un 68% creu que és positiva i un 23% la veu negativa. Referent a això Roig ha assenyalat: "Hem de sortir de l'armari, no tenim molt bona imatge perquè no sortim a defensar-nos, quan és molt important que ho expliquem, cada un en el seu àmbit".

La millora d'aquesta percepció passa, segons els enquestats, per comunicar millor el que representen i la seva aportació (39%); educar en valors empresarials (36%), aconseguir que es reconegui l'assumpció de riscos per part de l'empresariat (14%) i millorar la formació econòmica financera de la població (11%).