A ningú no li hauria d'estranyar la filtració de dades procedents del procediment en el qual s'investiga Tsunami Democràtic. De fet, la filtració de dades dels procediments penals és una de les tècniques més antigues que han fet servir les clavegueres de l'Estat i aquesta causa no en podia ser una excepció; molt menys quan, una vegada més, estem davant de la criminalització de l'exercici de drets fonamentals.

Criminalitzar el dret de protesta és també una característica dels règims poc democràtics, perquè a les democràcies de veritat, aquelles que no necessiten adjectius qualificatius, manifestar-se no és delicte, molt menys un de terrorisme.

Fa gairebé quatre anys que investiguen els presumptes organitzadors de les manifestacions sorgides després del dictat de la sentència del procés i aquesta investigació, avui dia, continua secreta per raons que algun dia algú haurà d'explicar, perquè cap fet delictiu no és ni tan greu ni tan complex perquè hagi de romandre en secret per tant temps.

En aquest cas, i diguin el que diguin els portaveus del sistema repressiu, els fets, com ja es va demostrar respecte als d'octubre del 2017, no són delictius, molt menys terrorisme, però això no implica que no serveixin per acovardir i condicionar voluntats de manera molt efectiva.

La mera existència d'un procés penal és una manera de condicionar la conducta dels investigats, de fet, fa anys que veiem com aquesta ha estat una de les formes d'actuació de les clavegueres de l'Estat, però si a més l'esmentada investigació es designa sota el paraigua de "terrorisme", la veritat és que pot ser un condicionant tan potent que acabi permetent entendre moltes decisions polítiques i personals que s'han pres en els últims temps.

Una part essencial del poder de la repressió resideix en la por que genera, sigui real o no, i qualsevol investigació penal genera por; però, insisteixo, una que sigui presentada com a terrorisme sens dubte que genera no ja por sinó pànic de qui creu o se sap investigat per aquests fets, encara que no siguin delictius.

L'ús que es fa de la por és una arma no només molt potent, sinó que en alguns casos pot acabar sent devastadora o de destrucció massiva, especialment si es gestiona amb l'habilitat de les clavegueres de l'Estat 

Ara, no per tenir accés al procediment, sinó per la filtració de dades essencials, som coneixedors de qui hauria estat darrere de Tsunami, per la qual cosa, evidentment, podem deduir qui hauria estat darrere de la seva desactivació quan la mobilització va assolir unes dimensions que van preocupar l'Estat.

El que tard o d'hora coneixerem, i no crec que ho sapiguem tot just s'aixequi el secret de les actuacions, és com s'han anat fent servir les dades d'aquesta causa secreta per, sense haver pres encara cap mesura cautelar ni oficialment dirigit el procediment en contra de ningú, condicionar el comportament, també l'activitat política, d'alguns dels principals afectats.

La por és lliure i l'ús que es fa de la por és una arma no només molt potent, sinó que en alguns casos pot acabar sent devastadora o de destrucció massiva, especialment si es gestiona amb l'habilitat que les clavegueres de l'Estat tenen per a maniobres d'aquesta mena i es dirigeix en contra de persones que estan en posició de prendre decisions que n'afecten moltes d'altres.

Com he dit, ningú no es va explicar al seu dia per què van ser desconvocades les manifestacions postsentència o, més ben dit, per què es va desactivar Tsunami just en el moment en què havia assolit un punt tan àlgid que podia haver tingut unes repercussions molt més enllà, com a exercici del dret de manifestació, de les mateixes fronteres de l'Estat.

Ningú no desconvoca una manifestació quan està sent un èxit, llevat que hagi aconseguit el seu objectiu —no va ser el cas amb Tsunami— o l'hagin coaccionat de manera tan potent que la por hagi acabat guiant les seves decisions amb independència de quants i què afectessin aquestes decisions.

Quan els catalans havien sortit massivament a protestar per una sentència que cada dia és més evident que va ser injusta, ens trobem amb una inexplicable desactivació del moviment, cosa que va representar un abans i un després per a moltes coses, però, especialment, per a la desmobilització ciutadana.

Estic convençut que la desmobilització dels manifestants convocats per Tsunami no va ser l'única conseqüència de la investigació en contra dels qui van organitzar una protesta ciutadana tan pacífica com massiva com aquesta. El temps anirà posant les coses al seu lloc i permetent entendre les causes de determinats comportaments, perquè en la vida no hi ha res que no tingui una explicació.

Segurament, l'existència de la investigació sumada a la ignorància i, sobretot, a la por han estat causes motivadores de molts dels inexplicables comportaments polítics que fa anys que veiem

Les dades aparegudes en els mitjans recentment no són suficients per poder determinar l'abast de la coacció, però sí per donar-nos una idea de com ha funcionat l'ús abjecte d'un procediment penal a fi de condicionar alguns dels seus destinataris.

Segurament, i puc estar equivocat, l'existència de la investigació sumada a la ignorància i, sobretot, a la por han estat causes motivadores de molts dels inexplicables comportaments polítics que fa anys que veiem. És qüestió de temps que coneguem totes les dades.

Des d'una perspectiva humana, és evident que saber-se investigat per terrorisme és una dada prou rellevant, també preocupant, encara que no tingui base fàctica ni legal, perquè molts actuïn més moguts per la por que per la racionalitat, i això és una cosa sobre la qual caldrà estar molt atents, però, sobretot, que s'haurà de tenir en compte com a element d'anàlisi per comprendre el que fins ara no s'ha comprès i treure'n les conclusions que s'hagin de treure.

Hi va haver un abans i un després de Tsunami, crec que això és una cosa sobre la qual tots podem estar d'acord. A partir d'això, que és una dada contrastada, hem de començar a encaixar la resta de les variables, entre les quals s'ha d'incloure la coacció penal, per poder comprendre com s'han anat prenent decisions polítiques i personals inexplicables que, en tot cas, des d'una perspectiva humana són comprensibles, perquè la por és lliure.

Insisteixo, tard o d'hora, sabrem com ha estat d'efectiva la investigació penal no destinada a l'esclariment d'uns fets delictius, sinó d'uns fets atípics (no delictius) per acabar condicionant-ho tot a partir de coaccionar els qui presumptament estaven a la cúpula de l'organització de la mobilització.

Segurament, per entendre-ho tot, s'haurà de començar per ordenar les dates i establir una línia de temps (un timeline) ordenant els esdeveniments i posant al seu lloc exacte el començament de la causa penal (octubre del 2019) i després col·locar les diferents decisions que s'han anat prenent i que, fins ara, ningú no aconsegueix comprendre. És qüestió de temps comprendre tot el que ha passat a partir d'aquesta coacció penal que, per cert, és un dels objectius del lawfare.