El Penedès és el bressol del vi escumós a Catalunya. D’aquesta comarca han sorgit les tres marques comercials que hi coexisteixen i competeixen en el mercat: el Cava, absolutament dominant en quantitat i amb un ventall de qualitat i preus amplíssim, Corpinnat i Clàssic Penedès, ambdues amb produccions relativament petites però que es distingeixen per ser ecològiques i per una qualitat alta i molt homogènia.
És conegut el lideratge en volum de Freixenet i de Codorniu, dues grans empreses històriques del sector, nascudes a la comarca, a les quals cal afegir, en termes de volum, J. García Carrión i Juvé & Camps. Parlarem breument de les quatre amb motiu de la darrera sortida d’una empresa de la DO Cava, que ha passat a integrar-se a Corpinnat.
Les quatre empreses citades presenten trets comuns en el terreny de la propietat, la gestió i la vocació empresarial. El líder de la DO és Freixenet, una empresa que amb l’entrada majoritària en el capital del grup alemany Henkell & Co (el 2018) va donar lloc a l'empresa Henkell Freixenet i va esdevenir líder mundial en vins escumosos. Té la seu social compartida entre Sant Sadurní d’Anoia i Wiesbaden (Alemanya). El darrer moviment rellevant de l’empresa ha estat treure un escumós (Freixenet Premium Sparkling Wine - Cuvée de España), fet a Santa Sadurní d’Anoia però al marge de la DO, amb raïm d’on sigui, que va destinat a Alemanya, Àustria i Suïssa. Deu ser per la venda d’aquest nou escumós sense segell de cava, que la xifra de 30 milions d’ampolles de cava anuals que es venien a Alemanya el 2022 i el 2023 hagi caigut fins als 11 milions d’ampolles. El cas és una mostra de desvinculació parcial de la DO Cava i d’un cert desarrelament de l’empresa respecte al territori que la va veure néixer i créixer. Les multinacionals tenen això.
La comparació entre Cava i Corpinnat no es pot fer en termes de quantitat; les diferències venen de la qualitat i l’homogeneïtat del producte... i del preu
La segona empresa, Codorniu, va ser adquirida majoritàriament pel fons de capital risc nord-americà The Carlyle Group, el 2018 (quin any de canvis per als líders del sector!), deixant els accionistes de la família en minoria. Després de 17 generacions implicades en l’empresa, que Codorniu estigui en mans d’un fons d’inversió és, probablement, un exponent rellevant de desarrelament (en aquest cas, del capital i la gestió). Algunes fonts indiquen que el fons d’inversió en qüestió estaria sospesant operacions estratègiques respecte a la seva participació a Codorniu, inclosa, com és propi de tots els fons d’inversió, la seva venda.
Bodegas Jaume Serra, nascuda el 1986, fou adquirida el 1997 per un forà i nouvingut en el sector del cava, el grup familiar J. García Carrión, SA, que té com a marca més coneguda Don Simón. Amb producte de la qualitat més bàsica de cava, Jaume Serra es ven bàsicament en autoserveis a preus baixos. El quart actor rellevant, Juvé & Camps, produeix escumós de la gamma de qualitat més alta i de preu ídem. L’empresa està controlada per Scranton Enterprises BV, un hòlding amb seu a Holanda vinculat a inversors catalans, entre els quals destaca la família Grifols. A diferència de les empreses anteriors, la família fundadora, encara que minoritària en la propietat, porta la gestió i la direcció, però amb una propietat apuntalada externament.
Amb aquests exponents empresarials que representen la cúpula del cava, una empresa d’aquesta DO ha decidit donar-se’n de baixa i integrar-se a Corpinnat, assolint així la xifra de 16 membres integrats en una marca col·lectiva europea de vins escumosos que es regeix per un dels reglaments més exigents del món en qualitat i rigor: raïm ecològic, collita manual, vinificació a la propietat, criances de 18 mesos o més, i obligació de pagar un preu mínim reglamentat als viticultors, entre d’altres.
La comparació entre Cava i Corpinnat no es pot fer en termes de quantitat, perquè, per exemple, el 2024 la DO Cava va vendre 218 milions d’ampolles mentre que Corpinnat, 2,2 milions (un 1% del total d’escumós produït a Espanya). Les diferències venen de la qualitat i l’homogeneïtat del producte... i del preu. Però hi ha més coses, que són les que m’han cridat l’atenció de l’empresa que ha deixat la DO Cava. Dels diversos motius que dona el nou membre de Corpinnat, destaca la seva aposta clara pel territori del Penedès, la defensa del seu paisatge i el sosteniment de la pagesia, el fet de tractar-se d’empreses familiars i de compartir llargues criances com a valors amb els quals s’identifica. La mateixa empresa ha declarat que la identitat de la DO Cava és cada vegada més dubtosa, i cita, per exemple, com en el consell regulador de la DO manen els de sempre, però que ara en comptes de veure-hi els propietaris s’hi veu els secretaris generals dels grups inversors, que no decideixen res.
És cert que dintre la DO Cava hi ha prop de 200 empreses elaboradores de cava que són petites i que en molts sentits es troben lluny (en termes de propietat, gestió, qualitat o arrelament) dels tres productors més grans. Naturalment, tots els models de negoci i totes les empreses són respectables, com també ho és la decisió de l’empresa que ha deixat un grup per integrar-se en un altre que li és molt més afí i que juga la carta dels millors productors de vins del món.