Volkswagen ha segellat una aliança estratègica amb Rivian per redefinir el rumb de la seva oferta elèctrica, tant a nivell tecnològic com en el disseny dels seus futurs models. La col·laboració entre ambdues companyies donarà lloc a una aliança d'empreses centrada en el desenvolupament d'arquitectures electròniques avançades, amb l'objectiu d'accelerar la transició cap a vehicles més eficients, connectats i fàcils d'actualitzar.
L'acord contempla una inversió progressiva de fins a 5.800 milions de dòlars per part de Volkswagen, destinats al desenvolupament d'una nova generació de plataformes compartides. Entre elles destaca l'arquitectura R2 de Rivian, un sistema modular que prescindeix del model tradicional de cablatge complex en favor d'una estructura zonal molt més simple. Aquest tipus de disseny permet reduir el nombre d'unitats de control, agilitar la producció i disminuir el pes total del vehicle.
La integració d'aquesta tecnologia s'ha provat en tot just dotze setmanes, temps en què es va aconseguir adaptar un model de Volkswagen al maquinari i programari de Rivian. Aquest ritme de feina reflecteix el potencial de l'aliança, que promet retallar temps de desenvolupament i costos industrials en comparació amb les solucions actuals del grup alemany. A més, aquesta col·laboració permetrà a Volkswagen reemplaçar la seva pròpia arquitectura SSP en favor d'una solució més escalable i flexible.
Arquitectura comuna, disseny renovat i visió global
Un dels aspectes més destacats d'aquesta cooperació és el canvi de paradigma en el disseny elèctric i electrònic dels models del Grup Volkswagen. A través d'un enfocament zonal, es podran eliminar quilòmetres de cablatge i diverses desenes d'unitats de control distribuïdes per l'habitacle, la qual cosa es tradueix en una fiabilitat tècnica més gran, facilitat de manteniment i menor cost de producció. Això influirà directament en el disseny físic dels vehicles, que podran comptar amb interiors més nets, noves proporcions i més modularitat.
Els primers models basats en aquesta arquitectura arribaran el 2026 amb Rivian i a partir de 2027 en marques del grup Volkswagen, incloent Audi, Porsche, Escolta i lapròpia Volkswagen. El salt tecnològic no es limitarà al maquinari: també es treballarà en una nova interfície d'usuari comuna, actualitzable de forma remota i capaç d'adaptar-se a l'ecosistema digital de cada conductor. L'objectiu és consolidar una plataforma unificada en connectivitat, infoentretenimient i assistència avançada a la conducció.
La seu inicial del projecte serà a Califòrnia, però comptarà amb ramificacions tècniques a Europa i Amèrica del Nord, amb equips compartits d'ambdues marques. La joint venture desenvoluparà solucions no només per a ús intern, sinó també per a tercers fabricants interessats en adoptar aquesta tecnologia, el que obre la porta a la seva estandardització al mercat occidental.
Volkswagen reforça així la seva estratègia elèctrica després de diversos retards en el desenvolupament de programari propi, mentre Rivian assegura la continuïtat de la seva expansió industrial. En conjunt, ambdues marques estableixen les bases per a una nova generació de vehicles elèctrics més intel·ligents, optimitzats i orientats a un disseny eficient i tecnològicament coherent.