Tesla ha sorprès amb el desenvolupament d'una nova versió del Model Y adaptada específicament al mercat xinès. Denominat internament com Model Y L, aquest model encara no ha estat presentat oficialment ni està a la venda, però ja ha estat captat en fase de proves, deixant entreveure una evolució significativa respecte al model estàndard. La principal novetat és la incorporació d'una carrosseria més llarga i una batalla estesa, que permeten allotjar una tercera fila de seients, donant lloc a una configuració de sis places. Amb aquest moviment, Tesla apunta directament al segment dels SUV elèctrics familiars de gran mida, un dels més dinàmics al mercat xinès.

Aquesta maniobra es produeix en un context de creixent pressió competitiva. Marques locals com BYD han sabut posicionar-se amb una oferta molt àmplia d'elèctrics, molts d'ells amb capacitat per a sis o set ocupants. Davant aquesta tendència, el Model Y convencional començava a mostrar limitacions en termes d'habitabilitat i modularitat. El Model Y L apareix com una resposta estratègica per recuperar avantatge sense necessitat de desenvolupar una nova plataforma, aprofitant la base tècnica del model ja consolidat, però amb ajustaments estructurals rellevants.

 

Les dimensions filtrades apunten a una longitud propera als 4,98 metres, amb una distància entre eixos que superaria els tres metres. Aquest increment proporciona més espai a les places posteriors i permet configurar una tercera fila amb dos seients individuals. Encara que s'espera que el disseny exterior mantingui les línies principals del Model Y, podrien introduir-se subtils modificacions en para-xocs, òptiques i llantes, possiblement vinculades també, a una futura actualització de la gamma global.

Una aposta localitzada, amb incògnites a Europa

Crida especialment l'atenció que aquest nou model estigui sent desenvolupat amb un enfocament exclusiu per a la Xina. De moment, no s'ha confirmat si el Model Y L arribarà a altres mercats, inclosa Europa, on l'interès per SUV elèctrics de gran mida amb més de cinc places també està creixent, encara que amb menor intensitat que a Àsia. La producció tindrà lloc en la planta de Tesla a Xangai, el que reforça el seu caràcter localitzat i permet a la marca adaptar-se amb rapidesa a la demanda regional.

D'altra banda, aquest projecte reflecteix un ajustament tàctic després del discret impacte comercial del recent restyling del Model Y convencional. En oferir una variant amb un valor diferencial tangible —més capacitat i enfocament familiar— Tesla introdueix un nou argument al seu catàleg sense abandonar el model que més vendes li ha proporcionat en els últims anys.

La data exacta de presentació no ha estat anunciada, però s'espera que passi abans de finalitzar el 2025. En funció de la seva acollida al mercat xinès, no es descarta que pugui avaluar-se la seva exportació a altres territoris. Ara per ara, el Model Y L representa una jugada orientada a reforçar presència en un entorn especialment competitiu, sense modificar de forma radical l'estratègia global de producte de Tesla.