La transició cap a la mobilitat elèctrica està exigint altes inversions a les marques occidentals. D'allà els alts preus que reclamen pels seus cotxes elèctrics. Tanmateix, a la Xina fa temps que fabriquen i venen cotxes elèctrics, la qual cosa ja els ha permès recuperar les seves inversions. I és per aquesta raó per la qual es poden permetre el luxe de vendre models elèctrics a preus molt més competitius que les marques tradicionals. I és per això que ja s'estan produint pressions perquè s'imposin aranzels a les marques xineses amb tal de reduir la competència. Morris Garage o BYD, entre d'altres, estan en el punt de mira.

"Puc anunciar avui que la Comissió està començant una investigació contra els subsidis sobre els vehicles elèctrics procedents de la Xina. Europa està oberta a la competència, però no pot ser una cursa cap a un pou", va assenyalar Ursula von der Leyen, presidenta de la Comissió Europea, aquest dimecres. En altres paraules, estan treballant en imposar restriccions en considerar que els cotxes xinesos estan "distorsionant el nostre mercat". "Els mercats globals ara estan inundats de cotxes elèctrics xinesos més barats. I el seu preu es manté artificialment sota per enormes subsidis estatals", va afegir.

BYD Seal2
BYD Seal

Europa vol frenar l'auge dels cotxes xinesos barats

Els països que més estan pressionant són Alemanya i França. Carlos Tavares, CEO de Stellantis, per exemple, ja ha mostrat un fort rebuig dels automòbils elèctrics asiàtics, assegurant que juguen en una altra lliga si no se'ls imposen nous impostos per importar els seus models. Curiosament, Alemanya i França són dos dels països que més cotxes venen a Europa. Tot això dona què pensar. És com si volguessin encarir els cotxes xinesos per poder continuar cobrant preus desorbitats pels seus productes. En altres paraules: van contra el cotxe xinès barat per poder mantenir els seus alts beneficis a costa dels consumidors.

A més, és curiós que, mentre molts fabricants reclamen imposats extra per encarir els cotxes xinesos, la majoria de marques occidentals són les primeres en recórrer a països, entre ells la Xina, on la producció de cotxes els surt més barat. Queda clar que es volen quedar amb el màxim benefici possible. A més, no s'ha d'obviar que, marques com Mercedes o BMW, tenen a la Xina un territori on treuen millors marges en els seus comptes. I tot això sense oblidar que les millors bateries provenen de la Xina.

Tot això deriva en una incoherència total, tenint en compte que les institucions europees pretenen imposar el cotxe elèctric en una societat en la qual la inflació s'ha convertit en la tònica habitual i cada vegada són més les famílies que veuen ressentida la seva economia, tenint cada vegada més difícil comprar un cotxe elèctric.