Com bé saben els que sempre han tingut en Seat una de les seves marques de referència, el fabricant espanyol va prendre una decisió arriscada fa ja quatre anys. I aquesta no va ser cap altra que la de fer de la seva divisió esportiva Cupra una marca pròpia.
Si bé és cert que moltes marques generalista ja havien fet el propi fa anys, com és el cas de Toyota amb Lexus o de Citroën amb DS, el moviment era arriscat tenint en compte el procés de canvi constant en el qual s'està movent el segment de l'automòbil en els últims temps.
Tanmateix, després de quatre anys ja com a marca pròpia, és evident que la jugada li ha sortit més que bé a Seat i a Cupra. Una marca, Cupra, que pot presumir, de fet, de tenir ja un dels models més venuts a Espanya. Una benedicció que, al seu torn, és un dels grans problemes del fabricant esportiu.
El Cupra Formentor és un súper vendes, però és l'únic motiu d'alegria de la marca a Espanya
Si llancem un ull a les vendes de Cupra a Espanya des de començament d'any, podem veure que entre gener i febrer la marca esportiva ha sumat ja ni més ni menys que 1.911 matriculacions. Una xifra més que correcta que situa a la marca en una diguin posició 18 al nostre mercat.
El problema en el seu cas és que la immensa majoria d'aquestes vendes corresponen únicament al Formentor. De fet, de les 1.911 vendes que ha aconseguit en aquests dos primers mesos de l'any, ni més ni menys que els 1.802 corresponen a aquest model. Un Formentor que, ull, és ja el quinzè cotxe més venut en aquest 2022 a Espanya, un èxit que ni a la pròpia marca no s'esperaven.
Això sí, saben molt bé a Cupra que, si realment volen ser una marca de present i de futur, no poden viure al nostre país d'un únic model. Per moltes vendes que aconsegueixi el Formentor, Cupra necessita més soldats en aquesta guerra.
I allà és on arriba el problema. Si llancem un ull al catàleg actual de la marca, veiem que tan sols té tres models més a la venda. D'una banda, el Born, un model que, com el Formentor, sí que pot presumir de ser un cent per cent Cupra però que, almenys de moment, no aquesta tenint l'èxit esperat.
Més enllà d'aquests dos models, Cupra ven les seves versions esportives del León, tant en la seva versió normal com en la carrosseria familiar, així com l'Ateca, en aquest cas dos models que deriven directament de Seat i en els quals Cupra tan sols posa el seu gra de sorra quant a esportivitat.
És cert que en un futur Cupra prepara arribades importants com la del Tavascan, un SUV que serà el primer cent per cent elèctric de la marca, però, almenys de moment, el seu únic motiu d'alegries és el Formentor, un model molt d'èxit però que no pot sostenir ell només el pes de tota la marca. Almenys no per molt temps.