El preu o l'autonomia limitada són alguns dels problemes que tenen els cotxes elèctrics, i que frenen a molts possibles compradors. Tanmateix, algunes marques ja estan treballant en tecnologies que canviïn les regles del joc. Almenys respecte a l'autonomia de les bateries.

És cert que el tema número u que allunya la gent dels cotxes elèctrics és el preu. La majoria d'ells no són precisament gangues. Encara que també ho és que l'autonomia és un altre maldecap. En l'actualitat, si no tens un carregador a casa, et toca dependre d'una xarxa de punts de càrrega que a Espanya és lluny de ser una meravella. La Unió Europea diu que per a 2026 hi hauria d'haver un carregador cada 60 km a les carreteres principals del continent, però cal veure que es compleixin els terminis a Espanya. El 2021, la mitjana de carregadors era d'1,6 cada 100 km.

Toyota assegura que els seus bateries aconseguiran 1.500 km d'autonomia en cinc anys

És per això que molts fabricants, independentment que les institucions facin o no el seu treball, busquen fórmules que permetin augmentar l'autonomia dels seus models. Una d'elles és Toyota, una de les marques més reconegudes. Els nipons estan treballant en bateries d'estat sòlid que esperen que en cinc anys siguin capaços d'assolir fins a 1.448 quilòmetres.

Aquestes bateries són diferents de les tradicionals d'ions de liti que estem acostumats a veure. En lloc d'utilitzar materials líquids, fan servir materials sòlids tant a l'elèctrode positiu (ànode) com a l'elèctrode negatiu (càtode). I això implica uns quants avantatges.

Primer, són més segures. Els electròlits líquids poden incendiar-se, però amb els sòlids, aquest risc es redueix considerablement. Adeu a les fugues o incendis. A més, aquestes bateries tenen una densitat d'energia més gran, la qual cosa significa que poden emmagatzemar més electricitat en menys espai. Una altra gran notícia és que, a  Toyota, asseguren que en tan sols 10 minuts es podran aconseguir aquests gairebé 1.500 km d'autonomia.

Toyota bZ4X1
Toyota bZ4X

Tots volen la seva part del pastís

Existeixen alguns inconvenients. Per exemple, que aquestes bateries requereixen una quantitat considerable de liti, un recurs que no abunda a l'escorça terrestre. La seva escassetat pot afectar el preu i, en alguns casos, poden arribar a ser més cares que les bateries convencionals. Tot i així, aquest últim inconvenient ve compensat. Perquè aquestes bateries duren més temps, el que fa que, en última instància, més barates a llarg termini.

Val a dir que Toyota no està sola en aquesta cursa cap a les bateries d'estat sòlid. Marques com BMW, Mercedes-Benz i Volkswagen també estan investigant i treballant en tecnologies similars. Sembla que tots volen formar part d'aquesta revolució en la indústria automotriu.