Segurament hauràs sentit a parlar d'ell. Però per si no és així, Ángel Gaitán és un mecànic expert amb més d'una dècada d'experiència en el diagnòstic i reparació de motors moderns. Segons assenyala en un dels seus vídeos en YouTube, molts cotxes arriben al taller amb problemes de potència, estrebades o fallades de rendiment, que sovint són atribuïdes a errors de diagnòstic. Tanmateix, en la majoria dels casos, el veritable culpable és la vàlvula EGR.
L'EGR és una peça que, encara que sembla simple, genera molts problemes. La seva funció principal és reintroduir gasos d'escapament al motor per reduir emissions. Amb el temps, aquests gasos deixen residus de carbonissa que s'acumulen dins de la vàlvula, el col·lector d'admissió i la papallona d'aire. Aquesta acumulació redueix el pas d'oxigen i provoca que la combustió sigui pobra, generant pèrdua de potència i estrebades.
La vàlvula EGR sol ser responsable de la pèrdua de potència, però també l'excés de carbonissa
Gaitán explica que molts clients arriben al taller dient: "El cotxe no puja les costes, dona estrebades i sembla que no té força". En la majoria dels casos, això passa perquè l'EGR queda parcialment oberta, deixant entrar més gasos d'escapament que aire net. El motor intenta recremar aquests gasos, però no aconsegueix generar una explosió eficient. El resultat és un cotxe que sembla cansat i sense força, fins i tot si el seu motor està tècnicament sa.
Encara que existeixen màquines de descarbonització, Gaitán adverteix que no totes són efectives. Algunes només remolleixen la carbonissa sense eliminar-la realment, i d'altres poden fins i tot ser perjudicials, arribant a fer malbé motors costosos si no s'utilitzen correctament. Per això, ell prefereix el mètode tradicional: desmuntar l'EGR, la papallona i el col·lector, i netejar-los amb eines simples com culleretes i raspalls específics. Aquest procediment assegura que el motor rebi aire net, millorant la combustió i recuperant la potència perduda.
Per a Ángel Gaitán, la prevenció és clau per no perdre prestacions
L'expert assenyala que als motors dièsel, l'acumulació de residus és encara més greu a causa dels sistemes anticontaminació moderns. Catalitzadors, filtres antipartícules i sistemes SCR poden generar grans quantitats de carbonissa, que si no es netegen a temps, causen fallades greus i pèrdues de rendiment. Segons Gaitán, mantenir aquests sistemes nets és crucial perquè el cotxe funcioni de manera eficient.
A més, Ángel Gaitán emfatitza que molts propietaris s'enfoquen només en reduir emissions, sense considerar l'eficiència del motor. Els sistemes moderns estan dissenyats per contaminar menys, però si la carbonissa bloqueja el pas d'aire, el motor perd potència i pot patir danys a llarg termini. La prevenció és clau: una neteja regular de l'EGR, la papallona i el col·lector d'admissió assegura que el motor mantingui el seu rendiment òptim.