Un miner mort, cinc desapareguts i nou ferits en un esfondrament a la mina xilena El Teniente, el jaciment de coure subterrani més gran del món localitzat al municipi de Machalí a la regió de 0'Higgins, a uns 130 kilòmetres de Santiago de Xile, la capital del país. La tragèdia es va produir el dijous a les 17.34 hores de Xile arran d'un sisme de magnitud 4,2 a l'escala de Richter, que posteriorment va provocar un esfondrament dins el jaciment, a 500 metres de profunditat al sector Andesita, una de les cotes més profundes de la mina. 

Policia i bombers van aconseguir arribar a la zona i rescatar un cadàver durant les primeres hores, però fins al moment encara no s'ha pogut accedir totalment a la zona de l'esfondrament, segons fonts locals. El miner mort, Pablo Marín Tapida, es trobava al sector Andesita de la mina, des d'on es van evacuar més de 500 miners. Els altres cinc treballadors es trobaven en una altra zona de la mina i van ser vistos pel cap de torn 20 minuts abans de la tragèdia.

Un rescat molt complicat que recorda al del 2010

Els miners accidentats pertanyen tots a empreses contractistes que executaven obres de muntatge. Les nou persones ferides es troben fora de risc vital i el seu rescat "s'està desenvolupant en un ambient difícil", ja que els jaciments ha patit "danys" producte del sisme que ha provocat l'esfondrament, segons han reconegut aquest divendres la cuprífera estatal Codelclo, l'empresa propietària de la mina afectada. El pla de rescat consisteix, primerament, a retirar les roques que taponen la galeria subterrània amb equips teledirigits per poder arribar als miners. Els serveis de rescat, format per més de 100 persones, encara no han pogut establir contacte amb ells, però el pla avança de manera "sòlida", confirma Codelco. Alguns dels rescatistes van participar en l'exitós rescat dels 33 miners que van estar atrapats a la mina San José durant 69 dies l'any 2010.

"Les pròximes 48 hores són crítiques. Tenim una mina que ha patit danys, que ha patit les conseqüències d'aquest moviment sísmic. Tenim almenys 300 metres lineals danyats severament i 400 moderadament", va dir en una roda de premsa Máximo Pacheco, president del directori de la principal productora de coure del món. "Hem d'esperar a acabar el rescat, trobar els treballadors i després discutir i analitzar el que ha passat per treure les lliçons que ens donen la geofísica i la geomecànica sobre un turó que ha produït durant 120 anys coure per a aquest país", ha conclòs Pacheco.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!