Israel i els Estats Units han mostrat el seu desacord públic més important fins ara sobre la conducció i el futur de la guerra contra Hamàs a mesura que els dos aliats van quedar cada vegada més aïllats pels anomenats globals a un alto el foc. Associated Press ha informat que la disputa ha sorgit aquest dimarts mentre les forces israelianes duien a terme atacs a Gaza, aixafant els palestins a casa seva.
Les operacions de l'exèrcit d'Israel al sud de Gaza: "Ara estem lluitant cos a cos"
El president dels EUA, Joe Biden, va dir que va dir al primer ministre israelià, Benjamin Netanyahu, que Israel estava perdent suport internacional a causa dels seus “bombardeigs indiscriminats” i que Netanyahu hauria de canviar el govern, que està dominat per partits d'extrema dreta. Tot just unes hores després, l'Assemblea General de l'ONU va aprovar una resolució demanant un alto el foc humanitari per 153 vots a favor, 10 en contra i 23 abstencions.
La votació no vinculant és, sobretot, simbòlica, però serveix com un baròmetre important de l'opinió mundial. Cap de les principals potències es va unir a Israel i els Estats Units en la seva oposició a l'alto el foc.
Visita dels EUA a Israel: què passarà amb la guerra i Hamàs
Els comentaris de Biden s'han donat precisament mentre l'assessor de seguretat nacional de la Casa Blanca Jake Sullivan es dirigeix a Israel per discutir amb Netanyahu un calendari per a la guerra i també per posar sobre la taula què passarà si Hamàs és derrotat. En aquest sentit, el secretari de Defensa Lloyd Austin viatjarà a Israel la setmana que ve per a una visita que, segons el Pentàgon, té com a objectiu mostrar el suport dels Estats Units a Israel, però també pressionar la necessitat d'evitar més víctimes civils a Gaza.
L'Autoritat Palestina ha acollit de bon grat la resolució de l'ONU i va instar els països a pressionar Israel perquè la compleixi, informa Reuters. Un funcionari de Hamàs a l'exili, Izzat El-Reshiq, s'ha fet ressò d'aquesta reacció en una declaració a Telegram, dient que Israel hauria d'“aturar la seva agressió, genocidi i neteja ètnica” contra el nostre poble”. Els Estats Units i Israel diuen que un alto el foc només beneficia Hamàs.
L'ONU a favor d'un alto el foc
L'Assemblea General de l'ONU ha demanat aquest dimarts per una aclaparadora majoria de 153 vots favorables, davant 10 en contra i 23 abstencions, "un alto el foc humanitari immediat" a Gaza, un resultat molt més voluminós que l'aconseguit el passat 28 de novembre per demanar un cessament d'hostilitats. Entre els països que han votat en contra, a més d'Israel i els Estats Units, hi va haver alguns Estats europeus (Àustria, República Txeca), a més de petits països del Pacífic, Guatemala i el Paraguai, mentre que entre els abstencionistes es va trobar per primera vegada l'Argentina.